Tacopai – Godt alternativ til fredagstacoen!

 

God morgen! Idag tenkte jeg at jeg skulle dele en oppskrift med dere ☺ Vi hadde taco hjemme i helgen men det ble veldig mye mat igjen så igår bestemte jeg meg for å bruke kjøttdeigen som var igjen til å lage tacopai.

Jeg fant frem en oppskrift på nett men som vanlig så synes jeg det er mye morsommere å lage en litt sunnere vri på allerede eksisterende oppskrifter. I den originale oppskriften (som jeg fant på Tine kjøkken) så inneholdt paibunnen hvetemel noe jeg byttet ut med rugmel. Rømmen i fyllet byttet jeg ut med lett rømme og kjøttdeigen byttet jeg ut mot kylling kjøttdeig siden det var det jeg hadde brukt til tacoen i helgen ☺ Man må være litt lur og ta i bruk det man har hjemme 😉

I tillegg til paien så slengte jeg ihop en tzatziki for å ha noe med litt ekstra smak ved siden av.

 

Oppskriften ble etter modifisering sånn her:

 

Paibunn:
3 dl rugmel
2 ss vann
150 gram smør

Fyll:
400 gram kyllingkjøttdeig (eller vanlig kjøttdeig)
1 løk (jeg brukte rødløk)
1 paprika (skulle egentlig ha hvert 2)
2 dl lett rømme
1/2 pose tacokrydder (min kjøttdeig var allerede ferdig krydret)
basilikumblader
smør til steking

 

Fremgangsmåte:

Bland sammen mel, vann og smør i en food processor eller for hånd. Kjevle ut deieg og dekk paiformen (ca 26 cm i diameter) eller putt deigen oppi og press den ut til den dekker hele formen.Trykk godt opp på kanten. Prikk bunnen med en gaffel. Sett formen kjølig i minst 30 minutter.

sett stekeovnen på 200 grader

Forstek paibunnen midt i ovnen i 10-15 minutter. Avkjøl.

Stek karbonadedeig i smør stekepannen sammen med hakket løk og paprika. Rør inn tacokrydder og lett rømme. Fordel fyllet i den forstekte paibunnen.

Dryss over ost og stek paien midt i ovnen i 30-35 minutter, teller til osten er gyllen. Server paien med en klatt tzatziki og pynt evt med fersk basilikum.

 

 

Paien ble veldig god! Og ikke altfor sterk i smaken uten Mathias kunne også spise og kose seg ☺ 

Gjerne test ut oppskriften og gi meg en tilbakemelding! Hvorfor ikke teste den ut på fredag som et alternativ til fredagstacon??

Ønsker dere fler oppskrifter på bloggen? Gi meg gjerne en tilbakemelding på det og! ☺

 

 

Ha en fin tirsdag!

 

Klem Marlene ❤

 

#mamma #mammalivet #mammakroppen #trening #fitness #träning #treningmedbarn #småbarn #babies #children #baby #getfit #nopainnogain #mother #activemom #kosthold #mat #taco #kost #helse #hälsa 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg