Gratinert jordbær- og rabarberkompott

Da jeg var hos mamma og pappa sist gang så så vi på et eller annet reiseprogram på tv der de lagde en dessert som jeg syntes så veldig god ut. Det var gratinert jordbær- og rabarberkompott. Det hørtes spennende ut og det så veldig godt ut. Jeg skrev ned oppskriften for å så spare til senere. Mamma og pappa har rabarber hjemme i hagen så jeg tokk med en del hjem 🙂

Idag så kjøpte jeg hjem de ingrediensene jeg ikke hadde stående hjemme på kjøkkenet så at jeg kunne teste å lage den her desserten til meg og Tommy 🙂

 

 

Den var veldig god. God og sommerlig. Men samtidig spesiell i smaken. Sikkert grunnet den syrlige smaken fra all rabarber.

 

Oppskrift:

Ingredienser for 4 personer:

250 gram rabarber i biter
250 gram jordbær i biter
0,5 dl rørsukker
1 ts malen kanel
250 gram kesella/kesam vanilje
0,5 dl hakket mandel
0,5 dl farinsukker

 

Fremgangsmåte:

Denne desserten kan lages både på grillen og u ovnen.

Skrell rabarber og kutt i biter. Bland sammen rabarber, jordbær, rørsukker og kanel.

 

 

 

Fordel i ovnssikkre porsjonsformer. Putt i stekeovnen/På grillen i 15 min.

 

 

Før servering, fordel kesella/kesam over rabareberblandningen og strø farinsukker og mandel over. Gratiner på høy temperatur i ca 5 min eller til mandelbitene begynner å få farge.

 

 

 

 

 

Da jeg hadde spist opp min så vurderte jeg faktisk å ta en til 🙈 Smakene fra jordbær og rabarber gjorde seg veldig godt med kanel og vaniljekesam.

Test ut oppskriften i løpet av helgen du og vel! 😃 Og gjerne fortell meg hva du synes om den.

 

Ha en fin kveld videre!

 

Klem Marlene ❤

 

#jordbær #rabarber #dessert # mamma #baking #mat #kosthold #lovelife #active #søtt 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg