Coopertest og trappetrening

Coopertest og trappetrening. Dagens treningsøkt ble planlagt for over en ukes tid siden.

Da vi sjekket ut idrettsanlegget på Kalnes etter forrige styrkeøkt så bestemte vi oss for at vi skulle gjøre en coopertest. Og deretter bruke tribunen ved siden av banen til trappetrening. Og dagen idag var den dagen som passet best for dette.

 

 

En coopertest er en kondisjonstest som i all enkelhet går ut på at du skal løpe så langt som mulig i løpet av 12 minutter. En slik test er optimal å utføre på en idrettsbane siden da vet du at banen er nøyaktig 400 meter. Alternativt kan du utføre testen på tredemølle.

Vi ville gjøre denne testen før å så ha et utgangspunkt. Noe å sammenligne med. Nå som vi skal trene innfør både kk-mila og hinderløp så er jo målet at vi skal bli både raskere og få bedre utholdenhet etterhvert. Nå som vi har gjort denne testen så kan vi gjøre en ny test om noen ukers tid for å så sjekke om vi har forbedret oss.

Jeg klarte å løpe 2,35 km på 12 minutter idag. Og det må jeg si meg fornøyd med da jeg for det første ikke har løpt regelmessig på mange år… Jeg tror jeg har løpt totalt syv ganger de siste 1 1/2 årene og da er fem av de gangene nå etter at jeg fikk Mathias.. Og for det andre så er det ikke mer enn 5 1/2 måned siden fødselen. Men neste gang da skal jeg gjøre det enda litt bedre. Målet er jo å hele tiden forbedre seg 🙂

 

 

Det som er viktig da man skal bruke testen til å kartlegge fremgang på den her måten er at testene skal være mest mulig like. For eksempel så skal alle ytre faktorer helst være identiske. Løper du den ene testen på en idrettsbane så bør du løpe neste test på det samme stedet. Utfører du testene utendørs så vil ikke testene bli helt identiske grunnet vær og vind. Men løper du på samme sted, bruker samme sko og samme type klær så kommer du så nær som mulig 😉 Vil du gjøre testene helt identiske bør du bruke tredemølle, og da samme tredemølle hver gang.

Etter at vi hadde løpt testen begge to så avsluttet vi økten med trappetrening. 1×10, 1×12 og 1×5 runder opp og ned tribunen. Vi løp de store trappene opp (sitteplassene på tribunen) og de vanlige trappene ned. Jeg var minst sagt andpusten etter det 🙂 Herlig!

 

 

 

 

Bare en liten reminder til dere som kanskje vil teste ut en coopertest eller noen annen kondisjons- eller styrketest. Husk at det er viktig å spise og drikke godt før en slik test. Og at også søvn er viktig. Du ønsker jo å prestere så godt som mulig, ikke sant?

 

Ha en fortsatt fin kveld!

Klem Marlene ❤

 

#trening #løping #coopertest #trappetrening #active #mamma #personligtrener #PT #helse

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg