Barnetv – noen ting var bedre før

Jeg har mange ganger hørt uttrykket “Alt var bedre før”. Det tror jeg ikke at det var, langt ifra. Tidene forandres og mange ting blir bedre og bedre. Men når det kommer til barnetv så passer det her uttrykket helt perfekt. Barnetv har tapt seg noe grusomt mye i mine øyne.

Det er ikke fordi jeg er blitt voksen nå og ikke synes at barnetv og tegnefilm er morsomt lenger. Jeg synes at det kan være veldig underholdende å se på Disney filmer og tegnefilm. Men jeg synes ikke det er morsomt eller underholdende å se på dagens barnetv. Mye av det synes jeg ikke er lempet for barn i det hele tatt. Jeg blir skuffet over at de ikke klarer å komme opp med noe bedre. Nest inntil alle tegnefilmer på tv er dårlig tegnet eller animert. Figurene er rett og slett stygge og jeg er rimelig sikker på at jeg hadde klart å tegne penere karakterer selv. Hvor ble det av alle de godt tegnede figurene? De som ikke var spisse og harde men myke og runde i formene.. Jeg savner de..

 

 

Når ble det normalt med masse vold og stygt språk på barnetv? Og i barnefilmer generelt. Hvilke budskap gir det til barna som ser på det her? Barn som ikke har den samme virkelighetsforankringen som en voksen vet kanskje ikke bedre uten tror at det er sånn de ser det på film som det fungerer i virkelige livet. Da tror de brått at hvis man skyter noen så kan denne noen reise seg opp og gå videre uten å bli skadet og uten å få vondt. Hvis man sier stygge ting til noen så er det greit for det har de sett på tv. Dette gjelder egentlig ikke bare barnetv og film men også spill.

 

 

 

Hvorfor lages det ikke tegnefilmer som er litt “snillere”? Takka vet jeg Bamse, Bumbibjørnarna, Mumin, Care Bears , Barbapappa og Smurfarna. Vist det var vold til en viss grad i de her barnefilmene også. men da i form av at noen slo til noen eller hoppet på noen. Og alltid med fokus på at de gode og de snille skal gå seirende ut av alt. De formidlet et budskap om at man skal være snill! At det lønner seg å være snill og å ta vare på hverandre. Dessuten så var jo denne type barnetv så mye behageligere å se på fordi figurene var bedre laget. Ikke bare figurene men egentlig alt.

Jeg vil mye heller at Mathias og Tobias skal se på “gammel” barnetv enn den som vises idag. Barnetv var bedre før det er sikkert og vist.

 

 Marlene ♥

2 kommentarer
    1. Hmm, nå kan jeg først starte med å innrømme med en gang at jeg ikke vet helt hvordan dagens barne-tv er lengre, men noe av det første som slo meg når det kom til det med vold og sånn er… Tom & Jerry f.eks var ikke akkurat uskyldige der, der røyket de jo og drakk også xD Og Emil havnet på fylla, og det samme gjorde Dumbo. Også må vi ikke glemme det som kanskje er det mest kjente NORSKE eksempelet på litt tvilsomme aktiviteter. Jepp, jeg snakker selvfølgelig om den ene scenen fra Pompel og Pilt hvor den ene av de snurret et tau rundt halsen på den andre.
      Så.. Nå har jeg som sagt ikke så mye kunnskap om dagens barne-tv, men det har absolutt vært en del vold og “faenskap” i barne-tv før i tiden også. Og jeg er nok en av de som tenker at det ikke er så farlig. Mennesket har jo alltid forherliggjort vold siden tidenes morgen, og selv om det kanskje er “verre” enkelte steder på film, seriefronten og sånt nå, så er det de aller færreste av oss som tar noe særlig “skade” av det og som tar med det vi har sett inn i den virkelige verden.
      Klart, barna tar gjerne med seg det de har sett i LEK, SPILL og sånn. Men igjen, sånn har det jo også alltid vært. Særlig gutter har jo lekt krig, cowboy og indianer også videre i mange, mange tiår allerede. Og noen ganger kan det selvfølgelig gå galt der også, men det er ikke til å komme utenom uansett. Og apropos det der, barn SKAL kunne slå seg og skade seg innimellom. Hvis ikke så er det faktisk bevist at de vil takle motgang og sånn hakket dårligere senere i livet.
      Ser det ble en litt lengre kommentar nå enn jeg tenkte, men kort oppsummert: Det er mulig barne-tv har blitt litt røffere i dag, men det skyldes nok først og fremst at også dagens barn har blitt tøffere enn det vår generasjon f.eks var. De tåler det, og de aller fleste skjønner uansett at det er fiksjon og at det verste de ser ikke er greit å gjøre på ordentlig. Vold har alltid vært et veldig stort underholdningsfenomen for, veldig, veldig mange, og sånn vil det nok alltid være, noe som er helt greit da de aller, aller færreste av oss tar skade av det uansett. Og de som først skulle bringe med seg noe av det de har sett i den virkelige verden, ja, det er mennesker som høyst sannsynlig ville funnet på å gjort noe forferdelig før eller senere likevel..

    2. Aylar Von Kuklinski: Jeg kan si meg enig i mye av det du skriver. Men jeg mener at det var fremstilt på en mer uskyldig måte før. Mer sånne ting som man faktisk skjønner at det går ikke ann i virkeligheten. Tom & Jerry slo hverandre gul og blå flere ganger om det er sant. Men uansett så opplever jeg at mye (Ikke alt) av det som vises på TV er blitt både voldligere, dummere og dårligere. Det er ofte ikke nevene som brukes men skytevåpen av alle de slag og alle har jo omtrent uendelig med liv. Det synes jeg gir en veldig skjev bild.

      Men jeg kunne ikke ha hvert mer enig med deg i det du skriver om at barn må få lov å slå seg. Absolutt skal de det. Men det skal skje i lek mener jeg ikke fordi man er voldelige med hverandre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg