Manuellterapeuten – ikke stabil nok

Igår var jeg hos manuellterapeuten. Denne gangen skulle ikke bare Mathias dit men nå hadde jeg bedt om å få en time selv også. Jeg har slitt med vond skuldre/nakke/rygg til og fra i mange år. Det er bedre til tider men er aldri helt bra. Jeg har hvert hos legen, jeg har hvert på røntgen og jeg har hvert hos naprapat og flere kiropraktorer uten å ha blitt bra. Uten og egentlig ha fått noe svar på hvorfor jeg har vondt eller hva som er årsaken. Dette fikk jeg svar på igår.

 

Det første manuellterapeuten ville at jeg skulle gjøre var å stå rett opp og ned og bevege armene rolig fremover og deretter ut til siden. Hun så direkt at den ene skulderen “hengte igjen”. Jeg skjønte ikke helt hva hun mente. Hun bad meg deretter å stelle meg mot veggen og gjøre en triceps push up med en arm av gangen. Da jeg gjorde dette så kunde hun se at min venstre skulder holdt seg helt i ro mens på den høyre siden så klarte jeg ikke å holde skulderen nede. Den “spratt” opp. Da hun sa det så kunde jeg faktisk selv føle forskjellen.

Hun forklarte at dette kommer seg av at jeg ikke er stabil nok, ikke sterk nok rett og slett, i den nedre delen av trapezius på høyre side. Jeg har ikke god nok kontroll på denne delen av muskulaturen hvilket gjør at jeg kobler inn andre muskler for og kompensere for denne svakheten. Dette gjør at jeg får vondt. Ikke bare i skulderen og ryggen men også i nakken.

 

Hun syntes ikke det var rart i det hele tatt da jeg fortalt at jeg synes at jeg aldri blir noe sterkere i ryggen. At jeg ikke ser noen fremgang. At hvis jeg trener mye rygg under en periode så må jeg heller gå ned på vektene istedenfor å bli sterkere og klare av å løfte tyngre. Så lenge “feil” muskulatur kobles på så får jeg vondt. Den riktige muskulaturen blir ikke koblet på, blir ikke trent riktig og blir da heller ikke noe sterkere. Ganske logisk ikke sant?

Eneste måten å få behandlet dette er å jobbe aktivt med å trene opp denne muskulaturen. Men før og gjøre det så må jeg koble inn riktig muskulatur og ikke de musklene jeg bruker for og å kompensere. Jeg må bruke lett motstand og jobbe med rolige og kontrollerte bevegelser. Og hele tiden huske på å senke skuldrene godt og ikke la de”skli opp”.

 

 

Jeg fikk fem forskjellige øvelser jeg burde gjøre. To av dem skal jeg gjøre hver dag, de andre tre da jeg er på trening. Jeg fikk også noen øvelser jeg skulle unngå. Nedtrekk, pull ups med bredt grep og enarmsroing. Dette fordi det er øvelser der jeg er før svak for og kunne utføre øvelsene kontrollert uten å kompensere.

Jeg fikk en ny time om tre uker. Nå som problemet endelig er identifisert så skal jeg være flink og huske på å gjøre de øvelsene jeg har fått. Hver dag. Kanskje noe så enkelt som å gjøre de her øvelsene hjelper meg å bli kvitt plagene jeg har slitt med til og fra i over fire år? Det hadde faktisk hvert helt fantastisk!

Marlene ❤

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg