Er alle råd gode råd?

Dette blir en liten oppfølgere på et av innleggene jeg postet igår, “Er det du eller jeg som er mamma til barnet mitt?” Opprinnelig så postet jeg det innlegget før snart to måneder siden og siden dess så har jeg tenkt en god del mer på akkurat det her med hvilke råd man får av andre mammaer. Mer “erfarne” mammaer. Er det alle råd vi nybakte mødre bør høre på? NEI! Alle råd er ikke gode råd!

 

 

Jeg har to veldig gode eksempler på dette. Da jeg og min mamma har snakket litt rundt det her temaet så har hun fortalt meg at da jeg var liten da skulle alle barn sove på magen. De skulle ligge mest mulig på mage egentlig. Hvorfor? Jo fordi de ikke skulle sette i halsen hvis de gulpet eller spydde. Idag så anbefales det at alle barn sover på rygg, IKKE på mage. Hvorfor? Jo av flere grunner. Dels så har det med temperatur regulering å gjøre. Et barn som ligger med halve ansiktet ned i madrassen blir naturlig varmere og får ikke kvittet seg med all overskuddsvarme. En baby sover også dypere på mage enn på rygg noe som ikke er naturlig for så små barn. De trenger å våkne litt med jevne mellomrom. Jeg vet ikke om dette er sant, men jeg har lest at risikoen for krybbedød øker med hele seksti prosent hvis du lar barnet ditt sove på mage. Seksti prosent! Det er mye!

 

 

Et annet eksempel har med amming å gjøre. Da jeg var liten skulle man kun amme barnet sitt hver fjerde time. Det høres helt tullete ut enligt meg men sånn var det den gangen. Det har jeg hørt flere si. Nå blir man anbefalt å gi barnet sitt så mye mat det vil ha så ofte som det vil. Et spedbarn regulerer matinntaket sitt selv. 

 

 

Dette er to eksempler av mange på at alle råd ikke er gode. Jeg mener ikke at noen med vilje gir dårlige råd. Absolutt ikke. Noen som ble mamma da de “gamle” anbefalingene gjaldt kanskje ikke har fått med seg de nye anbefalingene? Det kan være så enkelt. Min oppfordring til DEG er å lytte til magefølelsen din. Lytte til magefølelsen og spørre helsepersonell hvis det er noe du føler deg usikker på. Gjerne spør flere ganger og gjerne spør forskjellige folk. Og viktigst av alt gjør det som føles riktig ut for deg og barnet ditt ♥

 

Klem Marlene♥

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg