Chiapudding – sunt, godt og med mange variasjonsmuligheter

Opprinnelig postet 2/2-2017

 

Iforgårs sendte Linda meg en oppskrift hun hadde funnet. Det var en oppskrift på Chiapudding. Chiapudding er noe jeg har hørt om mange ganger men aldri testet ut selv. Chiafrønene, som er hovedingrediensen i puddingen, er fiberrike, proteinriker og fulle av omega 3. De holder blodsukkeret stabilt og mineralet magnesium bidrar til å redusere tretthet og utmattelse. De passer altså perfekt i et sunt kosthold!

Oppskriften var enkel og inneholdt kun 4 ingredienser så jeg bestemte meg for å teste jeg også. Jeg og kjæresten min spiste opp denne puddingen før jeg rakk å ta noen bilder av den 🙂 Den var frisk og god i smaken.

 

Ingredienser:

  • 2,5 dl friske bringebær eller andre friske bær
  • 2,5 dl melk
  • 3 ss chiafrø
  • 1-2 ss honning eller agavesirup
  • Friske bringebær og mynteblader til pynt

 

Fremgangsmåte:

Skyll bærene og hell dem i en blender med kniv.Tilsett melken og kjør til du har en fin og glatt melk. Ha melken i en bolle, rør inn chiafrøene og sett til siden i 30 min. Rør om en gang til og fordel chiapuddingen i to glass. Dekk med folie. Sett puddingen kjølig i minst 5 timer (gjerne over natten). Pynt med friske bær og mynte blader ved servering.

 

 

Jeg synes det er morsomt å eksperimentere litt på kjøkkenet så igår kveld så testet jeg å lage enda en chiapudding. Jeg brukte den samme oppskriften som base men byttet ut bringebær med banan. Jeg tilsatte også bittelitt sitron. Denne puddingen fikk stå over natten. Nå har vi spist opp også denne 😉

 

 

Denne gangen så pyntet jeg puddingen med revet, mørk kokesjokolade og litt akaziahonning. Himmelsk godt! Og så sunt på samme gang 😉

 


 

Gjerne test ut oppskriften! Hvorfor ikke gjøre din egen variant? Ikveld skal jeg teste å lage en ny runde, men da med jordbær og vaniljestang 🙂

 

Klem Marlene ♥

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg