Før og etter fødselen – Kroppen i forandring

Opprinnelig postet 22/1-2017

 

Før fødselen, allerede langt før fødselen, så var jeg spent på åssen kroppen skulle føles ut etter graviditeten. Skulle det ta lang tid for kroppen å komme seg? Skulle jeg bli kvitt alle graviditetskiloene kjapt? Skulle jeg bli kvitt dem i det hele tatt? Mange sier jo at det er vanskelig å gå ned i vekt etter graviditeten. Åssen kroppen min skulle respondere det kunde jeg umulig vite siden jeg aldri har hvert gravid før.

 

 

Jeg ble aldri veldig stor under svangerskapet. Jeg gikk opp totalt 11-12 kilo.. Utfra hva jeg har hørt så er ikke dette mye i det hele tatt. Mange går opp langt mer i vekt enn så. Jeg kan ærlig innrømme at jeg har hvert veldig glad for at jeg ikke har gått opp mer. Jeg har spist godt så jeg har ikke gjort noe for å ikke gå opp i vekt. Men jeg har ikke gjort som mange andre, brukt graviditeten som en unskylding for å spise mer og mer usunne ting. Jeg har ikke tenkt “nå skal jeg bli tykk så nå kan jeg like så godt kose meg”. Nei. Det å være gravid er ikke å bli tykk eller feit. Kroppen forandrer seg for at den lille spiren i magen skal få plass til å vokse.

Spiser du mye mer søtsaker og andre usunne ting under denne perioden så straffer det seg i lengden. Da blir det enda vanskeligere å gå ned i vekt etter graviditeten, noe som burde si seg selv. Jeg har ikke spist hverken mer eller mindre søtsaker enn vanlig. Jeg har ikke endret på mine matvaner. Jeg har spist litt mer enn ellers men ikke mye. Du spiser for to når du er gravid, ja det er sant. Men det er ikke en voksen person ekstra du spiser for men et bittelite barn. Det vil si, du trenger ikke spise kjempe mye ekstra.

Noe jeg tror har hvert avgjørende for åssen kroppen min har taklet svangerskapet er at jeg har holdt meg i fysisk aktivitet. Jeg har trent og jeg har gått turer. Gikk turer, det gjorde jeg omtrent hver dag helt frem til fødselen. Nå etter fødselen så har jeg ikke hvert så veldig fysiskt aktiv enda. Jeg har begynt å gå turer og å trene bekkenbunnen. Men så langt er det alt. Jeg har ikke gjort noe som helst for å gå ned til min normale vekt. Jeg har det ikke travet så det får ta den tid det tar. Jeg har heller ikke veid meg noen flere ganger enn den ene gangen da vi var på helsestasjon. Men jeg kan se at kroppen min er på vei tilbake. Magen er borte. Den er bare litt mer “deigete” enn hva den var før jeg ble gravid.

Bildene her under viser meg før og etter fødselen. Bildene er tatt med 2 1/2 ukes mellomrom. Gravidbildet er tatt fire dager før fødselen og de andre bildene er tatt idag 2 uker etter fødselen.

 

 

Kroppen min har taklet svangerskapet bra og nå, kun 2 uker etter fødselen så ser jeg nesten ut i kroppen som jeg gjorde før jeg ble gravid. Noe jeg er veldig fornøyd med. Jeg har større bryster men det er jo ganske så naturlig siden jeg ammer. Melken må jo få plass et sted 😉 Nå skal jeg fortsette å gå turer hver dag og å trene bekkenbunnen i noen ukers tid før jeg tar opp treningen for fullt igjen. Kroppen skal få den tid den trenger til å hente seg. Men etter det så skal det bli veldig godt å komme igang igjen.

 

Marlene ♥

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg