En foreldrerett å selv få fortelle når barnet er født

Opprinnelig postet 5/1-2017

 

Jeg har enda ikke født og vil derfor ta opp dette tema før den dagen kommer. Jeg har et flertall ganger lest på Facebook om foreldre som som er blitt skuffet da de ikke har fått være de første til å annonsere for omverden at deres barn er blitt født. Det har noen andre rett og slett har tatt seg friheten å gjøre før de har fått gjort det selv. Jeg sier ikke at det har hvert vonde hensikter bak det folk har skrevet. Men at det har hvert lite gjennomtenkt. Det å legge ut noe som helst som avslører at en fødsel har skjedd før barnemor og barnefar selv har gått ut med dette er respektløst etter min mening. Jeg mener at det er en foreldrerett å få være den som forteller omverden om dette.

 

kort_dreng_velkommen1435744966

 

Ingen skal ta seg friheten å legge ut et bilde på mitt barn før jeg selv eller barnefar har gjort det. Ei heller en tekst om hva som har skjedd. Dette er forbeholdt mor og far. Ikke engang en gratulasjon vil jeg se før vi selv har valgt å gå ut med at fødselen er overstått og at alle mår bra. Ikke fra besteforeldre, svigerforeldre, søsken, familie, venner, bekjente eller noen andre for den sakens skyld.

 

LRM_EXPORT_20170103_093238

 

Vi selv kommer til å gå ut med dette da vi er klare for det. Ingen andre skal komme oss i forkjøpet. Jeg tror og håper at ingen i vår nærhet ville ha gjort dette. Men jeg tar det heller opp i forkant av fødselen enn da det brått alt har skjedd. Jeg håper at alle rundt oss respekterer dette. Og at alle tenker seg om en ekstra gang  før de poster noe som rører fødselen og barnet våres i sosiale medier. Sjekk om vi har gått ut med det offentlig før dere skriver noe som helst!

 

Hva gjør du deg for tanker om dette? Synes du at det er en foreldrerett eller synes du at det er greit at hvem som helst sprer nyheten? Har du opplevd dette eller vet om noen som har gjort det? Gjerne kommenter! 🙂

 

På forhånd takk 🙂

Klem Marlene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg