Svangerskapsuke 40 – Nå kommer barnet våres snart!

Opprinnelig postet 3/1-2017

 

Termin

Jeg er nå i svangerskapsuke 40 (39+2). Jeg er i trimester 3, graviditetsmåned 10 og hele 97,5% av mitt svangerskap er overstått. Det vil si at jeg nå har 7 dager igjen til termin den 10 Januar 2017. 7 dager! Det er ikke mer en 1 uke! Det er helt utrolig at tiden har gått så fort. Den har egentlig gått altfor fort. Jeg synes ikke det var lenge siden jeg tok den positive graviditetstesten. Men det er det. Det er nesten 9 måneder siden. Jeg gleder meg veldig, men jeg gruer meg samtidig litt. Dette blir noe helt nytt for meg. Jeg har aldri hvert mamma før. Ikke på riktig. Jeg har hvert “ekstra mamma” i mange år men jeg har aldri hvert mamma. Jeg gleder meg så veldig til jeg får holde de lille barnet mitt i armene mine ♥ Barnet mitt ♥ Barnet våres ♥

Jeg tror at dette blir den siste svangerskapsoppdateringen. Jeg tror ikke at jeg kommer til å gå over tiden. Jeg har hørt fra mange at det er vanlig at førstegangsfødende går over tiden men jeg har på følelsen at jeg ikke kommer til å bli en av dem. Men det vil tiden vise.

Denne uken har jeg ikke fått trent i det hele tatt,  jeg har kun gått turer med Eroc. Turene blir ikke like lange og raske som hva de har pleid å være. Kroppen sier ifra hvis jeg går for fort eller tar for lange skritt. Jeg bli også tungpustet og sliten veldig mye fortere en vanlig. Jeg må ta det mye roligere nå men det føles fortsatt godt for kroppen å holde seg i bevegelse. Og jeg kommer til å holde meg i fysisk aktivitet helt frem til fødselen så lenge det lar seg gjøres.

 

LRM_EXPORT_20170103_093251

LRM_EXPORT_20170103_093238

 

 

Ukens aktivitet i magen

Magen den vokser. Den har også sunket en god del. Det lille barnet der inne er stadig i bevegelse og jeg synes til tider at han beveger seg mer nå enn hva han har gjort tidligere. Det er sikkert ikke tilfelle, men det føles slik ut siden bevegelsene er langt kraftigere nå som han er større. Jeg er veldig glad at jeg føler så mye bevegelse som jeg gjør. Hadde jeg begynt å føle mindre bevegelse nå så hadde jeg blitt bekymret og redd.

 

LRM_EXPORT_20170103_093011

LRM_EXPORT_20170103_093025

 

Ukens tanker om fødselen

 

I slutten av forrige uke og i helgen som var så tok jeg det veldig rolig siden jeg ikke ville risikere å påskynde fødselen. Det er ikke sikkert at det hadde noe som helst å si, men jeg ville ta det sikre før det usikre. Vi kom oss igjennom hele nyttårshelgen uten minste tegn til at fødselen skulle være nær. Nå som vi har kommet oss inn i det nye året så er den lille gutten velkommen til verden hvem dag han vil. Om han blir født den 5, 10 eller 15 januar det har ikke noen som helst betydning.

Jeg er fortsatt ikke spesielt redd eller nervøs for selve fødselen. Jeg er mer nervøs for akkurat det tidspunktet da det hele starter enn for selve fødselen. At jeg skal være alene da det drar igang, for det vil jeg ikke.

Hver natt de siste ukene så har jeg slitt med sure oppstøt både da jeg skal legge meg og da jeg har våknet i løpet av nettene. Jeg har våknet flere ganger hver natt i løpet av den siste uken. Mye pga sure oppstøt og at jeg har hvert nødt til å gå på do for å tisse. Men de siste to nettene så har jeg også våknet av at jeg har hatt kynnere. De har kommet hyppigere og hvert kraftigere enn de jeg har følt tidligere.

 

LRM_EXPORT_20170103_093036

 

Fødebagen står ferdig pakket inne på barnerommet. Det er bare noen småting som mangler (tannbørste, mobil lader etc… ). Nå kan det jo egentlig skje når som helst og jeg tror jeg er så godt forberedt som jeg kan få blitt. Svangerskapet er snart overstått og det gjenstår å se om det blir noen flere svangerskaps oppdateringer 😉

Marlene ♥

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg