Svangerskapsuke 38 – 21 dager igjen til termin

Opprinnelig postet 20/122-2016

 

Termin

Jeg er nå i svangerskapsuke 38 (37+2). Jeg er i trimester 3, graviditetsmåned 10 og hele 92,6% av mitt svangerskap er overstått. Det vil si at jeg nå har 21 dager igjen til termin den 10 Januar 2017 og at fødselen nærmer seg veldig fort. Formen er egentlig ganske fin. Men det er veldig opp og ned.

Bekkenet har hvert plagsomt til og fra de siste dagene og jeg har begynt å få kramper i lyskene. Hver gang jeg får sure oppstøt, noe jeg får rimelig ofte, så gjør det vondt høyt oppe i ryggen. De siste dagene/nettene så har jeg hatt mye vondt i venstre side og i ryggen. Men også dette kommer og går. Det hadde hvert fint å fått sovet hele nettene nå siden jeg vet at jeg mest trolig har en god del våken netter i vente.

Også denne uken har jeg fått trent en del, men ikke like mye som forrige uke. Jeg føler at jeg blir sliten og tungpustet veldig fort. Til tider også da jeg ikke gjør noe spesielt. Jeg har gått mange turer med Eroc, men turene blir ikke like lange og raske lenger. Jeg klarer ikke å ta så lange skritt uten at det gjør vondt i bekkenet.

Det føles fortsatt godt for kroppen å holde seg i bevegelse, uansett om jeg må ta det litt roligere nå. Jeg står fast ved at fysisk aktivitet er bra både for meg og for babyen min så lenge jeg gjør ting med måte, ikke overanstrenger meg og lytter til kroppen. Jeg kommer til å holde meg i fysisk aktivitet helt frem til fødselen så lenge det lar seg gjøres. Jeg er veldig glad at jeg har klart å holde meg i bevegelse under hele svangerskapet så langt.

 

LRM_EXPORT_20161220_101723

LRM_EXPORT_20161220_101740

 

Ukens aktivitet i magen

Magen den vokser og likeså gjør den lille krabaten der inne. Det er mye bevegelser støtt og stadig 🙂  Jeg synes bare det er koselig og betryggende. Hadde jeg ikke følt så mye bevegelser så hadde jeg blitt veldig bekymret. Noe som ikke er like koselig er da han sparker opp under ribbenene. Det er faktisk ganske ubehagelig for da får jeg fort sure oppstøt og blir kort i pusten.

Nå er det kun 21 dager igjen til termin. 21 dager! Det er helt utrolig så fort tiden har gått. Jeg gleder meg veldig til vi får treffe det lille knyte våres og til jeg får holde han i armene mine før aller første gang ♥

 

LRM_EXPORT_20161220_101750

LRM_EXPORT_20161220_101800

 

Ukens tanker om fødselen

Magen vokser i rekordfart og jeg kjenner svake kynnere, litt til og fra, både på natten og på dagen. Men dette er jo kun tegn på at kroppen gjør seg klar for hva som skal komme og ikke noe farlig i det hele tatt.

Jeg er fortsatt ikke spesielt redd eller nervøs for fødselen. Jeg er mer nervøs for akkurat det tidspunktet da det hele starter enn for selve fødselen. At jeg skal være alene da det drar igang, for det vil jeg ikke.

Jeg lurer på om jeg kommer til å få gå helt frem til termin eller om den lille gutten min kommer til å komme for det. Jeg har hørt at det er vanlig at førstegangsfødende gjerne går over tiden. Men det er jo ikke tilfelle for alle. Min mamma fikk alle sine tre barn mellom 10 og 14 dager for tidlig. Det kan jo hende at det blir tilfelle også for meg.

Fødebagen står ferdig pakket inne på barnerommet. Nå kan det jo egentlig skje når som helst.

 

Marlene ♥

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg