Min treningsbakgrunn

Dette innlegget har jeg tenkt å skrive en stund, men jeg har ikke tatt meg tid til det. For dere som følger bloggen og for dere som bare svipper innom engang iblant så kan det være greit å vite litt om hvem det er som skriver. Når jeg skriver om trening for eksempel, så føles det helt sikkert lettere for deg som lesere  å ta til deg av råd og tips hvis du vet at jeg faktisk vet hva jeg driver med. At du vet at jeg har en del trenings erfaring og utdanning innenfor det aktuelle temaet. Sånn tenker ihvertfall jeg. Jeg stoler ikke på hva hvem som helst sier hvis jeg ikke vet at denne personen faktisk vet hva den snakker om eller ihvertfall har noe grunnleggende kunnskap. Derfor vil jeg fortelle dere litt om min treningsbakgrunn.

 

 

Da jeg gikk i fjerdeklasse på barneskolen så begynte jeg på rideskole, av den enkle grunn at jeg var veldig glad i hester. Dette var all fysisk aktivitet jeg drev med jevnlig og det var kun en gang hver uke. Før dette hadde jeg gått på barnegymnastikk en gang i uken og det var like mye lek som trening. Det var først da jeg begynte på videregående som jeg startet å interessere meg for det å være fysisk aktiv og holde kroppen i bevegelse. Det var i den perioden da hormonene løp amok og jeg fikk former og gikk opp i vekt. Da begynte jeg å jogge for å gå ned i vekt (noe jeg egentlig ikke trengte). Da jeg begynte 8 klasse så startet jeg å spille håndball sammen med flere av de andre jentene i klassen min. Dette gjorde jeg i ca 1 1/2 år, etter det så ble laget våres lagt ned fordi vi ikke var tilstrekkelig mange som ville fortsette.

 

 

I samme periode som jeg spilte håndball så begynte jeg å trene judo. Mest fordi mine brødre alt trente judo og jeg syntes det så gøy ut. Det var det og dette var noe jeg fortsatte med i mange år. Jeg fikk etterhvert gå instruktørkurs for å kunne holde i treningene for de i barnegruppene. Jeg syntes dette var veldig gøy og i 3-4 års tid så trente jeg judo ihvertfall 3×2 timer i uken. Jeg tror jeg holdt på med judo i så lenge som seks år alt i alt. Men med et opphold da jeg hadde for mye med skole i en periode og hadde dårlig med treningpartnere på samme størrelse/vektklasse. Dojon der jeg trente lå i samme bygning som et lite gym og en svømmehall så jeg pleide å svømme hver lørdag i tillegg til alt det andre, Her tok jeg også et dansekurs sammen med en venninne for moro sin skyld.

 

Da jeg flyttet hjemmefra da jeg var 19 år så begynte jeg å trene på et treningssenter for aller første gang. Dette var et lite privateid treningssenter og jeg lærte fort å kjenne alle som jobbet der og ble etterhvert en del av gjengen. Jeg trente mest gruppetreningstimer. Alt som fantes av Les Mills timer den gangen, Body Pump, Body Step; Body Attack og Body Balance. Imens jeg trente her så bestemte jeg meg for å ta et aerobicinstruktørskurs. Dels for at jeg ble veldig inspirert av de som jobbet som instruktører, dels for at jeg elsket å trene og sist men ikke minst for at det var noe som skikkelig skulle ta meg utenfor komfortsonen min. Jeg syntes det var skikkelig skummelt å snakke foran andre mennesker. Jeg tok kurset og klarte teoriprøven, men strøk på den praktiske delen der vi måtte filme oss selv. Jeg fikk aldri muligheten til å prøve på nytt for i samme slengen så lade senteret ned og jeg begynte skole langt unna. Det var på dette senteret som jeg først startet som instruktør og som jeg fikk opp øynene for treningsbransjen. Her instruerte jeg mine første spinningtimer og aerobictimer.

 

 

Etter dette så trente jeg veldig mye til og fra. Jeg var innom forskjellige treningssentre litt utifra hvor jeg bodde. Da jeg flyttet til Strømstad da jeg var 24 år så begynte jeg å trene på et senter der jeg ble sendt avgårde på Body Pump instruktørskurs etter bare noen få uker. Der trente jeg og instruerte jeg mange timer hver uke i over et års tid. Da jeg etterhvert traff kjæresten min og vi flyttet til Norge så hadde jeg et lite opphold i treningen, men ikke under noen lenger tid. Jeg arbeidet på den tiden innenfor papirindustrien og hadde hatt treningen kun som en hobby og ekstrajobb. Da de brått skulle si opp flere personer på fabrikken der jeg jobbet så søkte jeg på en fulltidsstilling på et treningssenter og den fikk jeg. Her jobbet jeg bla. med salg av medlemskap og som treningsinstruktør. Da lønnen ikke var god nok for at jeg skulle få ting til å gå rundt så måtte jeg finne på noe annet i en periode.

 

I august 2014 så skulle jeg melde meg inn på et nytt treningssenter som jeg blitt anbefalt. Det endte med at jeg gikk derifra med en avtale om et intervju senere samme uke. Jeg begynte å jobbe der allerede uken etter. Den gangen var det kun 3 kvelder i uken men nå har jeg 100% stilling på samme senter. Jeg startet der som resepsjonist og deretter også som gruppetreninginstruktør. I januar 2015 så begynte jeg på min personlig trener utdanning på Norges IdrettsHøyskole (NIH) og ble uteksaminert den 6 oktober 2015. Jeg har siden dess jobbet også som Personlig trener på senteret. Under de to årene som jeg har jobbet på senteret så har jeg også tatt flere forskjellige kurs innenfor kjeden for å bli bland annet Minus+ instruktør (instruktør for våres livsstilsforandringskurs). 

 

 

Jeg har gjennom årene prøvd mange forskjellige typer av gruppetrening men det jeg selv personlig finner mest glede og treningsutbytte i er uten tvil styrketrening. Det er det jeg synes er mest morsomt og interessant. Og en kombinasjon av styrketrening og utholdenhetstrening er for meg et vinnende konsept. 

 

Jeg har under min tid innenfor treningsbransjen fått en del erfaring og kunnskap men jeg ser ikke på meg selv som ekspert eller ferdig utlært. Jeg har masse igjen å lære, MASSE. Og jeg synes det er morsomt å lære så det kommer til å bli flere utdanninger og kurs etterhvert. Jeg sitter akkurat nå i tenkeboksen og vurderer hvordan jeg vil gå videre og hva jeg bør satse på.

 

Men husk en ting. Uansett hvor mye erfaring, utdanninger og kurs du har i sekken din så blir man ALDRI ferdig utlært! Vær ydmyk.

 

Klem Marlene♥

 

#trening #personlig trener #PT  #personaltrainer #gravid #familie #kjærlighet #active #healthylifestyle

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg