Vi har et ansvar

Hva gjør du som jobber med trening og helse hvis du ser en person, jente eller gutt, som kommer på trening nesten hver dag og trener hardt og lenge hver gang. Han/hun går ned mer og mer i vekt. Tenker du at den her personen, den er virkelig flink til å stå på! Eller begynner du kanskje å lure litt på om det finnes noen spesielle grunner til at personen trener så hardt og mye? Den samme personen begynner å senke blikket og blir mer og mer innestengt. Det blir vanskeligere å få kontakt for å så kunne hilse. Hva tenker du? Hva gjør du? Reagerer du da denne personen som har pleid å være på trening hver bidige dag brått ikke dykker opp på flere dager, uker eller måneder? 

 

 

Jeg vet hva jeg hadde tenkt. For 13-16 år siden hadde denne personen kunnet hvert meg selv. Jeg har hvert der selv. Jeg har hvert den jenta som trente mer og mer og mer og mer. Jenta som ikke sluttet før hun hadde gjort akkurat det hun hadde sett for seg før hun kom på trening, uansett hvor sliten jeg ble. Jeg har aldri hvert veldig glad i å løpe, men hadde jeg bestemt meg for å løpe en mil da var det akkurat det jeg gjorde. Jeg var ofte plaget med vondt i knærne når jeg var yngre, det er jeg nå også hvis jeg løper mye. Men det stoppet ikke, klarte jeg ikke å løpe hele veien så haltet jeg den siste biten for så vondt gjorde det. Det gjorde vondt så tårene trillet men jeg bet meg i leppa og fortsatte for jeg var ikke ferdig. 

 

 

Jeg er blitt veldig observant på små ting, små forandringer. Jeg har hvert der selv, jeg vet hva jeg skal se etter. Jeg vet hva det handler om og jeg vet åssen den her personen føler seg. Jeg vet det så veldig, veldig godt. Denne personen trener ikke for å nå et spesielt mål innenfor trening. Denne personen trener ikke for å bli sterkere eller raskere. Ihvertfall så er ikke det det største målet. Denne personen trener for å gå ned i vekt for denne personen føler seg tykk og fet uansett hvor tynn du opplever at personen er. Da du kan se at benene rundt halsen og brystet stikker ut så føler seg den her personen fortsatt fet og er fast bestemt for å gå ned enda mer i vekt. Den her personen har det ikke bra med seg selv. Det er ikke sikkert at personen selv er klar over hvor ille situasjonen er. Det er ikke sikkert at den her personen vet åssen han/hun skal håndtere saken. Den her personen trenger å bli sett! Ikke ignorert eller nonchalert. Men denne personen gjør mest sannsynlig hva han/hun kan for å gjøre seg usynlig når det han/hun egentlig trenger er å bli sett. 

 

 

Det finnes ikke noe den her personen trenger mer enn å bli sett. Bli sett og fortalt at du er bra akkurat som du er. Den her personen føler at han/hun ikke er verdt noe. At han/hun ikke passer inn og ikke lever opp til forventningene. DERFOR trenger denne personen bli sett. 

 

Hva gjør da du som jobber med helse? Du som jobber på for eksempel et treningssenter? Gjør du noe i det hele tatt? Hvis denne personen blir borte fra trening er det større sannsynlighet for at personen er blitt lagt inn på sykehus enn at den har sluttet å trene av egen fri vilje. Hvis ikke personen har tatt til andre langt mer destruktive metoder for å nå målet sitt. Vi som jobber med trening og helse og skal fronte en sunn livsstil og være gode forebilder har et ansvar. Et ansvar for de menneskene vi møter gjennom jobben vår. Vi har et ansvar å ihvertfall prøve å hjelpe. Det er ikke sikkert at vi får det til, men det vet man ikke før man har prøvd. Det er ikke lett å vite åssen man skal gå frem, nei jeg vet. Men det går å vise vedkommende at man finnes der. At man har sett vedkommende. Det går å spørre om alt er bra, det går å strekke ut en hjelpende hånd. Det er ikke alltid at familie å venner når frem til en person som lider av en spiseforstyrrelse, men det kan hende at DU, en egentlig fremmed person når frem.

 

Marlene ♥

 

#gravid #pregnant #mamma #familie #lovelife #trening #kosthold #spiseforstyrelse #activelifestyle 

6 kommentarer
    1. Verden skulle hatt flere som deg! Flere som bryr seg om de rundt seg og sier “jeg er her for deg om du trenger noen og snakke med”. Du har så stor omsorg for de rundt deg, og det virker som det er helt naturlig for deg. Jeg er en av dem som har fått kjenne på hvordan du bryr deg og tar vare på dem du omgås <3 Vær stolt av deg selv! Det finnes ikke mange som deg!

    2. Bra innlegg! Du tar opp et viktig tema. Det er helt sikkert langt flere enn man tror som sliter med dette. Helt enig med deg at de som jobber i helsebransjen burde ta ansvar for å prøve å fange de opp før det går for langt. Ha en fin dag <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg