Kjøttbrød med bacon og ovnsbakte poteter

Igår hadde jeg kvelden fri og bestemte meg for at jeg skulle lage en god middag til meg selv og kjæresten min. Köttfärslimpa eller kjøttbrød er noe mamma lagde iblant når jeg bodde hjemme og dette husker jeg alltid smakte bra så jeg bestemte meg for å lage det. Oppskriften på denne retten er enkel. Den inneholder ikke så altfor mange ingredienser og tar heller ikke så lang tid å lage. De fleste av ingrediensene har de fleste av oss faktisk allerede hjemme i kjøleskapet.

 

 

Oppskrift:

4 porsjoner

 

Ingredienser: 

♦ 500 gram kjøttdeig

♦ 1 brødskive (jeg brukte grovt brød)

♦ 1 egg

♦ 1 dl melk 

♦ 1 ss sterk sennep

♦ 1 løk

♦1 pakke bacon i skiver

♦ poteter (6-10 stk avhengig av størrelse) 

♦ rosmarin

♦ salt og pepper

♦ olivenolje

 

 

Fremgangsmåte:

Sett ovnen på 200 grader. Bland egg, sennep og melk i en bolle. Ta vekk skorpene på brødskiven og riv den i mindre biter som du deretter tilsetter i eggblandingen. Rør alt sammen. Finhakk løken og bland sammen kjøttdeig og løk i en bolle. Tilsett deretter eggblandingen, salt og pepper og rør godt sammen. Stek opp en liten kjøttbolle for å se om du trenger tilsette mer salt og pepper til farsen. Når du er fornøyd med smaken, form farsen til et avlangt brød og legg det i en ildfast form. Surr det inn i baconskiver og pass på at alle skjøter puttes inn under brødet.

 

 

Vask og del alle poteter i to. Legg dem rundt om kjøttbrødet i den ildfaste formen. Ringle over litt olje og snu potetene så at det er godt om olje på alle potetkløfter.


 

Krydre kjøttbrødet og potetene med frisk rosmarin og putt inn i ovnene i 35-40 minutter. Server gjerne med litt mager kesam eller rømme ved siden av.

 

 

Kjempe godt! Håper dere liker det like mye som oss her hjemme 🙂

 

Bon Appetit!

Klem Marlene ♥

 

#helg #kosthold #trening #mat #gravid #familie #kjærlighet #mamma #heltylifestyle

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg