Fødselspermisjon, hva bør jeg tenke på?

Nå er det ikke så veldig lenge igjen til jeg må sende inn søknad om fødselspermisjon og foreldrepenger. Dette syns jeg er litt skummelt for det er noe helt nytt for meg. Jeg har prøvd å lese litt om det og jeg har skrevet og spurt NAV om alt mulig. Men jeg syns fortsatt ikke at jeg vet tilstrekkelig.

 

Jeg vil ha muligheten til å være hjemme med barnet så lenge som mulig. Vil ikke gi det ifra meg for tidlig. Men samtidig så må vi få ting til å gå ihop økonomisk hjemme. Da kanskje det å gå hjemme lengst mulig ikke er praktisk gjennomførbart. Leste et innlegg istad der det stod at det kunde være mer lønnsomt å ta ut 100% foreldrepenger og deretter 10 uker ubetalt permisjon enn det å ta ut 80% for og gå hjemme like lenge. Hva er tilfellet? Hva er fordeler og nakkdeler? Jeg føler jeg blir litt sånn forvirret av alt dette. Har noen av dere, kjære lesere, noen erfaringer eller innspill rundt dette?

Så finnes jo muligheten å jobbe deltid å ikke ta ut full permisjon. Åssen fungerer dette i praksis? Jeg tror at det hadde fungert dårlig for oss. Da kjæresten min jobber skift så kan jeg ikke jobbe etter noen faste tider skal jeg jobbe deltid og belage meg på at han kan ta hånd om barnet da jeg er på jobb. Det tror jeg hadde blitt en kabal som hadde blitt vanskelig å få til å gå ihop… Noen som har noen erfaringer? 

 

#lovelife #gravid #Familie #dream #permisjon 

8 kommentarer
    1. Med min første sønn tok jeg 100% dekninsgrad, derav mindre permisjon. Jeg angret meg ihjel og synes det var alt for tidlig å begynne i jobb igjen når han bare var 7 mnd gammel. Jeg måtte slutte å amme pga det og han begynte i barnehage før han var året. Det var helt forferdelig (for meg) og jeg følte det var ALT for tidlig for han å begynne i barnehage.
      Med tvillingene tok jeg 80% dekningsgrad og fikk gå hjemme med de et helt år (fikk litt lenger permisjon siden de er tvillinger). Selv om man får litt mindre betalt i måneden angrer jeg ikke et eneste sekund.
      Jeg ville anbefalt deg å ta en lengre permisjon selv om det gjerne ikke lønner seg økonomisk. Tiden hjemme med barnet før det begynner i barnehage er så verdifull. Og de fleste jeg kjenner som har valgt 100% dekningsgrad har angret etterpå, men selvfølgelig – det er noe du må kjenne på. Men dersom tiden sammen med barnet betyr masse for deg ville jeg anbefalt den lengste permisjonen. Står økonomien i veien for det ville jeg satt meg ned og regnet på hva dere ville fått sammenlagt av begge løsningene og tatt det derifra.
      Lykke til! 😀

    2. Alexandra Kolstad: Takk så masse for at du tok deg tid til å svare 🙂 Tenker i de banene selv. Vil jo ha mest mulig tid. Og som du sier så har jeg en følelse av at jeg vil angre hvis jeg går tilbake til jobb for tidlig. Takk for kommentaren, den betydde mye for meg <3

    3. Her har ingen av oss mulighet til å søke om foreldrepenger eller ta ut permisjon da ingen av oss har jobbet sammenhengende i 6 av 10 mnd, samboer har nylig fått jobb,så blir jeg som blir å gå hjemme.
      Her blir jeg å gå hjemme til barnet er 5-6 mnd, så starter jeg også å jobbe, da blir barnet å være hos besteforeldrene på dag tid, barnehage blir vi ikke å starte med før hun er 1 år ca. Vet ikke når vi må søke om barnehageplass siden barnet blir født midt i Desember 🙂
      Men jeg syns dere skal gjøre det som føles best for dere, og eventuelt ta kontakt med nav å få møte så dere kan bli litt klokere på hva som står på sidene deres, for jeg skjønte ikke så all verden der inne, så er greit å prate med noen som kan hjelpe dere på vei 🙂
      Masse lykke til, å nyt baby tiden når den kommer <3

    4. Katharina: Takk så masse for kommentaren <3 Nei det er ikke helt lett å bli klok på hva de mener alle ganger. Føler ofte at man får forskjellige svar utfra hvem man snakker med også :/ Blir omtrent samme tingen med barnepass for våres del da termin er i januar. Hovedopptaket er i august har jeg skjønt det riktig.. Masse lykke til til dere også! <3

    5. Ja vet opptakene er i August, men siden hun blir født så seint i Desember kan vi velge om hun skal gå med 2016 kullet eller 2017 når hun begynner i barnehage/skole 🙂 Derfor er jeg usikker 🙂
      Nei, har merket at man får forskjellige svar ut fra hvem man prater med, så er ganske forvirrende, skulle fått samme svar hos alle man prater med, derfor bruker jeg alltid å notere ned navn å dato og klokkeslett med hvem jeg prater med også ber jeg om å få prate med den person igjen neste gang jeg ringer vist det er noe jeg lurer på 🙂

    6. Katharina: Det er lurt! Det skal jeg og gjøre neste gang jeg ringer 🙂 Har spart mailer og chat konversasjoner men lurt å skrive ned hvem man snakker med hvis man ringer også.

    7. Jeg tok 100% i begge svangerskapene. Med tvillingene så fikk jeg noen uker ekstra men jeg hadde allerede bestemt meg for å gå hjemme et ekstra år med kontantstøtte så valget var enkelt sånn sett.. Og siden jeg fikk full lønn så hadde jeg mulighet til å legge bort litt penger hver mnd og.
      Det som er viktig å huske på er at velger du 80% så får også samboeren din kun 80% lønn i de ukene han har permisjon. Det som lønner seg i såfall er å spare hver mnd nå og legge bort så du kompenserer tapet om du tar 80%.
      Det som kan være dumt med å velge 100% lønn og ta ut ulønnet permisjon for å gå hjemme like lenge er at man mister retten til trygdeytelser. Må opparbeide deg retten til det igjen. Mener at det er 4 uker siden man egentlig er i jobb.. (mente at det var det for meg hvertfall)
      En ting til som er greit å huske på er at dere totalt sett kun får feriepenger av 12 uker (15 uker ved 80%) Og det er mor som får de når mor tar ut foreldrepenger. Så da får samboeren din mindre feriepenger mtp de 10 ukene (hvis det er det han tar ut i permisjon) Er bare greit å ha i bakhode da vi ikke tenkte på det med førstemann 🙂
      Det er det jeg kommer på nå i farten 🙂 Sett dere å regn på hva som lønner seg for dere. <3

    8. Ann: Takk Ann-Kristin 🙂 Skal sette meg og regne på det. Må det. Men det går dessverre ikke å legge under noen kroner i forkant. Hadde det hvert mulig så hadde det hvert det beste.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg