Sunn og energirik frokost

God morgen! Etter å ha postet oppskriften på fiskesuppen vi laget til middag igår så tenkte jeg at jeg skulle dele en av mine favoritt frokoster med dere 🙂

Frokost er det beste måltidet på hele dagen enligt meg. Jeg elsker frokost! Men da er det greit å variere den litt så at det ikke blir de samme kjedelige brødskivene hver morgen. Hovedkriteriene for en god frokost burde jo være at den skal være sunn, rik på energi og at du skal stå deg frem til neste måltid. Hvis man er glad i frokostblanding og frukt så er denne frokosten et kjempefint alternativ. 

Siden det ofte er veldig mye sukker i frokostblandinger som man kjøper i butikken så lager jeg min egen. Den er rik på energi, den er sunn og du holder deg god og mett en god stund utover dagen. Den passer ikke kun til frokost, men er også perfekt som et mellommåltid!

 

 

♦ 1 dl havregryn

♦ 1 dl linfrø

♦ 1 dl solsikkekjerner 

♦ 1/2 dl chiafrø

♦ 1 dl hakkede hasselnøtter

♦ 1 dl hakkede mandler

 

Jeg foretrekker å ikke kjøpe ferdig hakkede mandler og hasselnøtter, uten hakker de selv. Dette for at jeg gjerne vil ha en frokostblanding med litt tyggemotstand. I posene med ferdighakkede nøtter så er det nesten så finhakket at det blir som mel.

Bland sammen alle ingredienser og hell deretter frokostblandingen i en boks, et glass eller en pose. 

Jeg liker å spise denne frokostblandingen sammen med Biola og banan. Da får jeg en frokost som gir en skikkelig energi boost før dagen drar igang på alvor. Det går selvfølgelig an å variere dette etter smak å tykke. Fins mange bær og frukter som lager gode smaks kombinasjoner. 

Smakelig måltid!

Gjerne legg igjen en kommentar og fortell meg hva dere syns og om dere vil ha flere oppskrifter publisert på bloggen 🙂 Ha en riktig fin søndag!

 

#familie #frokost #gravid #Oppskrift #helg
 

8 kommentarer

Siste innlegg