Kremet fiskesuppe <3

Lørdag kveld og jeg og Tobias har koset oss på kjøkkenet. Tobias har hvert å lekt sammen med det ene søskenbarnet sitt nesten hele dagen og jeg har letet etter oppskrifter. Det å lage mat uten inspirasjon og variasjon blir fort kjedelig og da blir det et tiltak. Men jeg fant frem en del oppskrifter som jeg må teste ut 🙂 Bland annet denne fiskesuppen som vi testet ut nå ikveld. Den var virkelig kjempegod! Å så er det jo så sunt med fisk. Deler oppskriften her under.

Oppskriften er beregnet til 4 personer/porsjoner

♦ 2 stk gulerot i biter

♦ 6 dl fiskebuljong (terninger utblandet med vann)

♦ 2 dl melk

♦ 2 så hvetemel

♦ 200 gram rød fisk (feks. Laks)

♦ 200 gram hvit fisk (feks. Torskefilet)

♦ 1 dl frosne grønne erter

♦ 1 dl kremfløte

♦ 1/2 tsk salt

♦ 1/2 tsk pepper

♦ 1 ss frisk gressløk

 

1. Kok opp fiskebuljongen i en gryte og legg i gulerotbitene. La dem koke i 3-4 min.

2. Bland melk og hvetemel i et glass med skrukork eller feks. en shaker og rist godt. Hell blandingen i fiskebuljongen under omrøring. La suppen småkoke i ca 5 min.

3. Senk temperaturen å legg i fiskebiter og erter. La suppa småkoke i ytterligere ca 5 min. Rør deretter førsiktig inn fløten og smak av med salt og pepper. Sist men ikke minst dryss over finklippet gressløk.

Kan gjerne serveres sammen med brød eller flatbrød.

I oppskriften står det at man skal bruke 200 gram rød fisk og 200 gram hvit fisk. Jeg har her brukt laks og torsk. 

Til vanlig bruker jeg sjeldent kremfløte i matlagning, uten velger som regel magre alternativer. Men for å ikke ødelegge smak og konsistens så valgte jeg å bruke kremfløte i denne retten. Må få lov å kose seg litt når det er lørdag 😉

Suppen var en hit hos både store og små her hjemme så denne suppen kommer til å lages fler ganger. Den fikk til og med stjerne i boka av Tobias, som tok flere porsjoner. Kjempegod smak og konsistens. Og så er den jo sunn ♥ 

Nå er det snart nattan. Sov godt ♥

#mat #familie #lørdag #helg #sunt #gravid 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg