“Hälsobullar”, sunt og SÅ godt!

 

 

Tidligere idag så lovet jeg at jeg skulle dele oppskriften på dagens brød bakst med dere. Så her kommer den 🙂 Oppskriften er på svensk, for dette er en oppskrift som vi fikk på en hjemkunnskaps leksjon da jeg gikk i ungdomsskolen. Jeg skrev ned oppskriften fordi jeg like dette brødet så godt og jeg har spart på den siden dess. Egentlig så har jeg brukt den så mye at jeg husker den utenat. Oppskriften er enkel og det tar ikke så veldig lang tid å lage disse bollene.

 

Hälsobullar (8 st):

25 gram margarin / smør

2 dl mjölk / melk

1 msk sirap / syrup (mørk)

1 krm salt

1/2 dl rågkross (ser ut akkurat som det høres ut som, knuste rug korn. )

1/2 dl rågflingor

2 dl rågsikt (Rågmel tror jeg det er på norsk, det er hvertfall helt hvit i fargen)

2-3 dl vetemjöl / hvetemel

1/2 jäst / jær

 

Smält margarinet i en kastrull. Ta en bunke och smula jästen. När margarinet har smält, häll i mjölken i kastrullen. Se till att blandningen har kroppstemperatur och häll den sedan i bunken med jäst. Rör om. Tillsätt sedan alla de överiga ingredienserna och rör ihop till en deg. Häll i lite extra mjöl när du skal “slå” degen.

Ställ degen att jäsa en stund. Gör sedan 8 runda bullar som får jäsa på bakplåten i ca 20 min. Bullarna gräddas derefter i mitten av ugnen på 225 grader i 8-10 min.

 

 

 

 

 

Jeg vet at “bullarna” ser litt lyse ut i fargen, de er ikke helt gyldenbrune. Men det er bevist, det er sånn jeg liker dem best 😉 Jeg liker at de fortsatt er litt “deigete” i midten og ikke tørre, så jeg tar de alltid ut av ovnene etter 8 maks 9 min. Men dette er jo en smaksak og opp til den enkelte hva man liker best. . Jeg pleier alltid å dobble oppskriften så at jeg får 16 boller istedenfor 8, da har jeg brød i flere dager og hvis jeg vil så kan jeg fryse ned noen av dem.
 

Jeg syns at de smaker aller best med en skive ost på da de er helt nybakte. Derfor å pleier jeg å varme de litt i mikroovnen hvis da jeg spiser dem senere, uansett om jeg har hatt dem i en pose på benken eller akkurat har tatt de opp av fryseren. Da smaker de som nybakt igjen 🙂

Nå skal jeg spise opp to av dem før jeg kjører på jobb, det får bli dagens lunsj 😉 Oppdateringen om oppussingen og barnerommet kommer først ikveld etter jobb, da dagens “etappe” ikke er over enda. 

Håper dere liker oppskriften 🙂 Hvis dere vil se flere oppskrifter fremover så gjerne legg igjen en kommentar og la meg vite. 

 

#bakeglede #Familie #gravid #oppskrift #lovelife

4 kommentarer
    1. De är så goda! Fick ju receptet av dig för länge sen när du jobbade på Gruvön.
      Gör dem fortfarande lite då och då. De heter Marlenes Hälsobullar i min receptbok! Kram!😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg