Det å skrive en klage

Klage. Ordet i seg selv er negativt. Det å skrive en klage gjør man jo ikke grunnet noe positivt. Imorgen skal jeg sette meg ned å skrive en klage. En klage som rører huset våres. Ikke noe moro men jeg ser det nødvendig. Det er over 4 år siden vi kjøpte huset så litt sent å klage nå tenker kanskje noen. Ja man kan jo tenke det. Men det kommer jo helt an på hva man skal klage på og hvorfor.

Sånn her ligger det til: I april 2012 så kjøpte jeg og Tommy huset våres. Vi hadde hvert å sett på huset flere ganger. Vi falt for det allerede da vi så det på finn.no. Det var et eller annet som var tiltalende med huset til tross for at det ikke var så stort (kun 2 soverom) og at det var furu i hvert eneste rom. Det stod i takst rapporten at det fans noe tegn til råte i noen få bjelker i bjelkelaget i kjeller. Selgeren viset oss under visningen hvem bjelker det var som de sett dette på. Vi tok også ved et tilfelle med oss en kollega som tidligere arbeidet som snekker. Han mente på at hvis vi tok drenering på huset så ville vi slippe at det var noe som spred seg siden rapporten sa at det kun var tegn på råte. Så vi kjøpte huset i god tro. Det var jo kun noen få bjelker som var problemet og de kunde vi jo evt få byttet hvis det skulle bli nødvendig. 

 

Men, å dette er et stort MEN. På andre siden av kjelleren var hele taket dekket av panel. Man begynner jo ikke å rive ned taket er man på visning, men det ønsker jeg at vi hadde gjort. Etterhvert så fikk vi tatt dreneringen rundt huset. Når vi gjorde dette så fant vi ut av at det ikke hadde hvert noen ordentlig drenering rundt huset noensinne så det var ille godt at vi fikk tatt det sjappt. Nå for ikke så lenge siden så bestemte vi oss for å så rive ned en del av panelen i kjeller taket.  Dette grunnet at det er veldig gulv kaldt på kjøkkenet. Er kaldt i de andre rommene også men kjøkkenet er desidert verst. Fremforalt under vinterhalvåret, nå i vinter så målte jeg temperaturen forran kjøkkenbenken til 12 grader.  Det er kaldt på gulvet resten av året også men ikke SÅ kaldt. Man fryser på føttene går man i vanlige sokker sp man må nesten ha tøfler på føttene skal man ikke fryse veldig. Så vi tenkte i første omgangen rive ned panelen for å se åssen det var med isolering i kjeller taket.

Det var ikke isoleringen som var det største problemet når den panelen kom ned. Den panelen så ikke veldig gammel ut og jeg lurer akkurat nå på om det var en grunn til at det var panel i taket på akkurat det rommet. Der er det ikke tegn til råte i de bjelkene. Det er ikke tvil om at det er råte i de bjelkene. Det kan jeg se selv, uten å ha noen som helst kunnskaper om dette. Så skal vi gjøre noe for å få bedre inneklima og bedre varme i gulvet så må vi vel mest sannsynlig bytte hele bjelkelaget i hele kjelleren. Det var ikke noe vi så komme utfra takst rapporten der det stod det var oppdaget tegn til råte i noen få bjelker. Ikke i det hele tatt. Så nå skal jeg skrive klage. Jeg vet ikke helt åssen jeg skal gå frem eller åssen jeg skal formulere meg. Men dette mener hvertfall jeg er en skjult feil. Jeg får ringe noen forskjellige instanser imorgen og forhøre meg om åssen vi skal gå til veis. Jeg vil helst slippe fryse om føttene enda en vinter. 

#Klage #Familie #hjem #lovelife

2 kommentarer
    1. Du kan antakelig glemme å klage. I takstrapporten er de flinke til å fraskrive seg ansvaret og du har meldeplikt innen ett år etter overtakelse. Du kunne ha klaget dersom du hadde eierskifteforsikring men igjen etter fire år er det for sent. Spar deg tiden og bruk energien på utbedre problemet før det blir enda verre. Dersom det for øvrig står tegn til råte, vel da kan du banne på at du ihvertfalll ikke kommer noen nei :/

    2. Mye mulig du har rett Jostein 🙁 Men jeg skal prøve uansett. Om ikke annet for å så vite at jeg har gjort det jeg kan. Da kan jeg ikke angre på det i ettertid iaf. Takk for du tok deg tid å lese 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg