Eplepai med sunn vri på 1-2-3

 

Hva passer vel bedre enn hjemmelaget, varm eplepai en ruskete høstdag? 😋 Med litt vaniljesaus eller vaniljekesam ved siden av så finnes det ikke noe som slår det.

Siden naboen vår fikk så mye epler på sine trær i år så har jeg fått masse fine epler som jeg har kuttet opp og lagt i fryseren for å spare til senere. Så nå kan vi kose oss med eplepai med friske epler nårhelst vi ønsker 🤗

Igår ettermiddag bestemte jeg meg for å teste en ny vri på en av mamma sine oppskrifter på eplepai i et forsøk å gjøre den litt sunnere. Jeg ville ikke bytte ut sukkeret mot noe annet siden jeg ikke vil gi søtningsmiddel til Mathias enda. Men det går ann å bytte ut sukker mot sukkrin for den som ønsker en enda sunnere vri 😉 Det jeg gjorde var at jeg byttet ut alt hvetemel mot rugmel og havregryn og minket litt på mengden smør. Og vet dere, det smakte faktisk enda bedre enn originalen! Dette er en klar vinner 😉😋

 

Oppskrift:

4-5 epler i skiver
2 dl rugmel
2 1/2 dl havregryn
1,5 dl sukker
175 gram smør

 

Putt eplebitene i en ildfast form. Bland sammen mel, havregryn og sukker. Tilsett smør ( kutt det opp i små biter så blir det lettere å jobbe med). Bland sammen for hånd eller med mixer. Det skal ikke bli en jevn og fin deig! Du skal smuldre blandingen over eplebitene.

Stek paien i ovnen på 225 grader i ca 20 minutter. La den deretter avkjøles litt før servering.

 

 

Server med vaniljekesam eller vaniljesaus 😋 Nyt!

 

 

Test ut oppskriften! Og gjerne gi meg en tilbakemelding på hva du synes 😊

 

 

Ha en fortsatt fin onsdag!

Klem Marlene ❤

#mamma #mammalivet #oppskrifter #eplepai #apelpie #recepies #resept #hälsa #helse #healthyliving #hälsokost #baka #bake #familie #høst #eplekake #epler

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg