Varm mat på skolen

For meg som er født og oppvokst i Sverige så har det alltid hvert en selvfølge at alle barn og unge blir servert varm mat på skolen. Fra første dag i første klasse og helt opp til siste dag på det siste året på videregående ble vi servert varm lunsj i kantinen på skolen. Det var først da jeg begynte å studere på universitet som jeg måtte kjøpe eller ha med egen mat.

 

 

Det at det ikke er standard å servere varm mat i skolen her i Norge, i et av verdens rikeste land, det synes jeg rett og slett er kritikkverdig. Jeg synes jo selv at det er kjempe kjedelig med matpakker bestående av brødmat hver dag. Selvfølgelig så går det å varriere en matpakke, det må ikke være to tørre brødskiver med servelat på hver dag, men alikevel. Det å sitte å spise brødskiver ved pulten sin, i samme rom som man akkurat har hatt undervisning det høres så veldig lite koselig ut. Det å sitte i samme rom med samme dårlige luft hele dagen er jo ikke sunt for noen. Bare det å spise i kantina å få et lite avbrekk, et lite miljøbytte og litt frisk luft tror jeg er viktig for at barna skal klare av å holde konsentrasjonen oppe en hel dag. Jeg vet jo hvor viktig det har hvert for meg da jeg har studert og har hatt lange dager.

Det å servere varm mat på skolen har mange fordeler. Det blir aldri noen forskjeller på hva barna spiser. Alle barn blir servert den samme maten og det blir aldri noen erting eller mobbing grunnet forskjellige matpakker. Det er aldri noen som har mer “populær” mat enn noen andre. Alle får akkurat det samme. Uansett sosial bakgrunn og økonomiske forutsetninger.

 

 

Barna får lettere i seg fler næringsstoffer. Altså mer av det de trenger da det er lettere å servere et fullverdig og variert måltid hvis det ikke alltid skal tas utgangspunkt i brødmat.

Det er ingen barn som hiver eller gir bort de “kjedelige” matpakkene sine istedenfor å spise de opp. Ingen får noen kjedeligere mat enn noen andre så det er utelukket.

Det å sitte i kantina å spise sammen er veldig sosialt og alle kan føle seg inkludert. Det er et koselig avbrekk i selve skoledagen og barna blir gjerne mer opplagt og motivert  etter litt miljøombytte.

Jeg ønsker at guttene mine skal få servert varm mat på skolen. Både Tobias som nå alerede går i tredje klasse, Mathias og etterhvert også lille knyte i magen. Jeg vil at de skal ha de samme godene som hva jeg hadde men per idag ser det jo ikke ut til at de kommer å få det hvis vi ikke flytter hjem til Sverige. Jeg ønsker at varm mat på skolen var en prioritering i hver enkelt kommune. At det var noe som de prioriterte å bruke penger på. For selvfølgelig så koster det penger å servere mat i skolen. Både i forhold til maten i seg selv og dessuten tilrettelegging for at man skal kunne tilberede maten. Men jeg mener dette er en viktig prioritering og en viktig  investering for alles våre barn.

 

Klem Marlene ♡

 

#mamma #skolemat #matpakke #kantine #skole #elever #barn #unge #norge #sverige #varmskolemat 

4 kommentarer
    1. Det vil koste en formue bare å bygge kantiner, for det har ikke norske grunnskoler. Da jeg gikk i grunnskolen, måtte vi stå ( ja, STÅ!) ute i skolegården og spise maten vår, uansett vær og temperaturer. Da mine barn gikk på skolen, fikk de i det minste sitte inne ved pulten sin og spise. Men det var veldig kort tid på å få i seg mat og melk, og lærerne var utålmodige etter å komme seg til kollegene for å ha sin matpause der.
      Så, nå har jeg barnebarn som enda ikke går på skole. Det er fremdeles ingen kantiner, så de må nok også sitte ved pulten sin og stappe i seg maten fortest mulig.
      Jeg tviler på at jeg kommer til å oppleve at barn i dette landet får varm skolemat. Det blir nok helst etter min tid. Og siden antall fattige barn stadig øker i Norge, så er det kanskje enda viktigere med dette måltidet? Men da må det være sunn mat, ikke noe skvip for å spare penger.

    2. Realist: Helt enig med deg at det må i så fall være sunn mat ikke noe annet. Ikke dårlig mat kun for at det skal være billigst mulig.

      Leste nylig at en skole Nordland hadde fått innført varm skolemat så jeg håper så inderlig at det vil skje også andre plasser i landet. Men koster det gjør det så absolutt!

    3. Veldig bra og spennende innlegg
      mange fine bilder på bloggen.
      du skriver utrolig bra. fortsett med den gode jobben
      Kan du vær så snill ta en tur innom bloggen min :)? Legge igjen en kommentar?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg