Lære lillemann å sovne i egen seng

Hvordan lærer man den lille podden å sovne i sin egen seng? Det er ikke noen helt enkel oppgave har jeg funnet ut av. Ikke når han er blitt vant til å bli bysset i søvne for å deretter bli lagt ned i sengen sin.

Helt fra starten av så har Mathias blitt vant med kos og nærhet ved leggetid. Når han var bitteliten så fikk han amme helt til han sovnet. Jeg vet at det finnes mange som sier at man ikke skal la babyen sovne ved puppen men det blåser jeg i. En baby trenger nærhet og kjærlighet for å føle seg trygg og hva er vel tryggere enn å få ligge ved mammas bryst?

 

 

Før noen måneder siden bestemte jeg meg for å begynne å lære Mathias å sovne uten pupp. Da fikk det bli byssing og synging istedenfor for at han fortsatt skulle føle seg trygg. Dette var vanskelig de første kveldene men gikk sig til ganske så fort egentlig. Hvis han våknet om nattaen så fikk han fortsatt pupp men ikke akkurat i leggetid.

For bare noen uker siden, nærmere bestemt bare noen få dager før jul, bestemte jeg meg for å så kutte ut nattammingen. Dels fordi det kommer en ny liten baby om bare noen måneder (jeg har ikke tenkt å gi meg i kast med å amme begge to samtidig) og dels for at Mathias begynt å våkne veldig mange ganger i løpet av nattaen for å så deretter ikke sovne på ny uten å få pupp. De første nettene var alt annet en morsomme med mye skrik og gråt. Men istedenfor å gi han brystet fikk han vann på flaske og ble bysset og sunget for, akkurat som ved leggetid og etter noen få netter så gikk dette helt fint.

 

 

Men nå føler jeg at det er på tide at han lærer seg å sovne også i sin egen seng. Uten å bli bysset i søvne. Jeg vil at han skal lære seg å finne ro til å sove selv. Ikke alene det er ikke det jeg sier. Jeg vil jo lese eller synge for han selvfølgelig. Men jeg vil at han skal kunne falle til ro også i sengen sin og ikke kun i mamma sine armer. Hvis han lærer seg det så vil det underlette veldig hvis vi trenger barnepike en kveld eller hvis jeg ikke er hjemme og det er pappaen hans som skal legge han. Jeg har ikke hvert hjemmefra en eneste kveld siden lillemann ble født uten at han har hvert med meg så derfor har dette så langt ikke hvert noe problem.

Jeg har ikke trua på det å legge han i senga si, si nattan og så gå ut av rommet å la han skrike. Nei det er ikke en metode jeg vil benytte. Det at barn blir bortskjemt av at foreldrene responderer på gråt med å trøste barna er bare en myte! Gråt er deres eneste måte å formiddle seg på. Det å ikke reagere på gråt er å ikke lytte til barnet sitt sine signaler og kan gjøre at barnet føler seg utrygt og redd. Jeg vil at sønnen våres skal føle seg trygg når han skal sove!

De tre siste nettene så har jeg lagt han i sengen hans og prøvd å lese å synge for han imens jeg stryker han over håret eller ryggen for at han skal føle at jeg er der. Det blir fortsatt gråt men han blir ikke overlatt til seg selv og jeg trøster så godt det lar seg gjøre uten å bysse han til søvne. Det går ikke fort men til slutt så finner han roen og sovner. Men først etter å ha reist seg opp for å så bli lagt ned igjen utallige ganger. Uansett hvor lang tid det tar så forlater jeg ikke rommet hans uten sitter eller står ved siden av sengen. Når han blir mer vant med å sovne i senga si så kan jeg helt sikkert prøve å flytte meg litt lenger bort og for eksempel ordne med klesvask eller noe annet bare han vet at jeg finnes i nærheten. Men det får vi ta etterhvert. Jeg håper også at han skal lære seg å finne litt trøst i kosebamsene og koseklutene sine.

Babysteps. Små skritt og et skritt av gangen så kommer vi etterhvert i mål 🙂

 

Klem Marlene ♡

 

#mamma #proudmom #stolt #leggetid #natting #mom # baby #gutt #litenblirstor #gravid #barn #myte #

2 kommentarer
    1. Enig med deg. Hvis de skal ligge å skrike blir jo ikke sengen et trygt sted og det tar nok bare enda lenger tid 🙂 Vår gutt er heldigvis vant til å sovne alene på kvelden. Om natten er det pupp som gjelder.

    2. litloo: Ikke sant! Å man vil jo de skal føle seg trygge da de skal sovne. Det skal jo være litt koselig å legge seg på kvelden ikke en vond opplevelse. Idag gikk det rolig for seg uten gråt 🙂 Tok nok 40 min før at han sovnet men alikevel. Tenker det kommer til å gå lettere etterhvert 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg