Bursdagskake for de minste

 

Igår hadde skatten våres bursdag ♡ 1 år allerede! Tenk så det her året har gått fort! Jeg kan ikke helt begripe det enda, men sånn er det. Den lille babyen våres er nå blitt 1 år. Han begynner å bli en stor liten gutt ♡

I anledning av bursdagen hans igår så hadde vi invitert til familieselskap for å så feire han. Å selvfølgelig måtte han få en bursdagskake som også han fikk lov til å smake på 🙂 Men jeg er ikke noe glad i det å proppe noen som er så liten full av sukker så jeg bestemte meg tidlig for å finne et alternativ til de vanlige sukkerbombene av bursdagskaker. Det er greit at man kun har bursdag kun en gang i året og at man da skal få kose seg litt ekstra, det synes jeg som de fleste andre. MEN er man ikke vant med å spise sukker så er det unødvendig å overdrive det den ene dagen da det slettes ikke er nødvendig 🙂 Det finnes jo så mange gode og litt sunnere alternativer!

I en kakebok jeg hadde hjemme fant jeg en del oppskrifter på kaker for de aller minste. Der fant jeg en oppskrift på yoghurtkake.

 

 

 

Denne syntes jeg hørtes interessant ut. Men også denne kaken inneholdt en del sukker. 275 gram farinsukker. Og i et av eksemplene i boken hadde de dekket kaken med smørkrem…. Jeg bestemte meg for å gå for denne oppskriften uansett. Men kuttet ned på sukkeret til 200 gram og bestemte meg for å toppe kaken med pisket krem og frukt og bær istedenfor smørkrem.

Jeg prøvde å lage kaken på lørdag for å så teste ut oppskriften. Jeg brukte 2 mindre former istedenfor 1 stor. En rund og en hjerteformet. Kaken i hjerteformen fikk bli smaksprøve, den andre kaken satte jeg i kjøleskapet til dagen etter. Kaken ble nemlig ikke så høy så jeg tenkte at jeg kunde lage en kake med flere lag isteden for kun en enkel kake.

Sånn fikk det bli 🙂 Igår formiddag baket jeg så to former til. Jeg kuttet vekk alle kanter for at kakebunnene skulle se pene ut 🙂 Deretter brukte jeg fruktpure på sånne små barnematglass til fyll i kaken. I det ene laget brukte jeg pære pure og i det andre fersken pure 🙂 Det fungerer minst like bra som syltetøy og er dessuten et sukkerfritt alternativ (inneholder kun fruktsukker).

 

 

Deretter toppet jeg kaken med pisket krem blåbær, bringebær og banan 🙂 Og 1 lite lys selvfølgelig 😉

 

 

 

Mathias spiste kake og koset seg masse ♡ Nesten hele kaken ble spist opp så jeg tror den falt i smaken hos de fleste.

Den blå fargen inne i kaken kommer fra helt vanlig konditorfarge. Kaken ser ikke sånn ut av seg selv hvis man holder seg til oppskriften 😉

Gjerne test ut oppskriften og fortell hva du synes 🙂

 

Klem Marlene ♡

 

#bursdag #kake #baby #barn #mamma #proudmom #mom #familie #family #gutt #stolt #1år #kjærlighet #bursdagkake

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg