Grovt brød med frukt og mandel

Idag har jeg baket brød igjen. Grovt brød med en masse godsaker oppi 😃 Jeg fikk denne oppskriften av en arbeidskamerat for mange år siden og den er blitt veldig godt brukt 😉 Faktisk så er det nok det godeste og saftigeste brødet jeg noen gang har smakt om jeg skal være helt ærlig.
 

 

 

Oppskrift:

Ingredienser:

  • 4 1/2 dl kefir/filmjölk
  • 1 dl mørk sirup
  • 1 dl tørkede aprikoser
  • 1 dl mandel
  • 1 dl rosiner
  • 1 dl hvetekross
  • 1 dl rågkross (ser ut som grovhakket rug)
  • 1 dl havregryn
  • 2 1/2 dl grovt rugmel
  • 3 dl hvetemel
  • 1 dl linfrø
  • 1 dl solsikkekjerner
  • 1 1/2 ts salt
  • 1 1/2 ts bakepulver
  • 1 1/2 ts bikarbonat
  • 2 ts brødkrydder 

 

 

Siden jeg ikke hadde hvetekross hjemme så brukte jeg 2 dl rågkross istedenfor for 1 og det virket akkurat like bra. Dessuten så slengte jeg oppi 1 dl med tørkede fiken også 🙂

 

Fremgangsmåte:

  • Still ovnen på 200 grader.
  • Bland sammen kefir og sirup i en bolle.

 

 

  • Hakk frukt og mandel veldig grovt.

 

 

  • Bland sammen alle de tørre ingrediensene, frukt, mandel og rosiner. Rør ned altsammen i kefirblandingen.

 

 

 

 

  • Putt bakepapir i to avlange brødformer så at papiret stikker ut over kantene.

 

 

 

  • Fyll formene med deigen. Strø litt havregryn over og stek deretter i midten av ovnen i ca 45 min.

 

 

  • La brødene hvile under et håndkle til de ikke er fullt så varme lenger. Skjær et par skiver og server med litt smør og ost eller hva du enn liker av pålegg. Nyt! 🙂

 

 

 

 

Dette brødet er sunt og godt. Det går raskt å slenge sammen alle ingredienser og det trenger ikke å stå å heve. Og det passer helt utmerket på frokostbordet imorgen 😉👌 Test ut oppskriften og fortell meg hva du synes!

 

Ha en fortsatt fin lørdag!

Klem Marlene ❤

#baka #baking #frokost #brød #sunt

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg