Scones med tørket frukt

Ikveld etter at jeg hadde lagt Mathias så bestemte jeg meg for å bake scones. Scones med tørket frukt. Jeg tenkte at jeg skulle dele oppskriften med dere. Egentlig så er det en egen vri på en oppskrift. Den opprinnelige oppskriften inneholder kun hvetemel og ikveld hadde jeg lyst å prøve en litt grovere variant så jeg byttet ut 3 av 6 dl hvetemel med havremel.

 

 

Oppskrift:

Ingredienser:

  • 3 dl hvetemel
  • 3 dl havremel
  • 2 dl havregryn
  • 4 ts bakepulver
  • 1/2 ts salt
  • 2 dl tørket frukt i biter (jeg brukte aprikos og rosiner)
  • 4 dl melk
  • 1/2 dl flytende matfett/ olje

 

 

Fremgangsmåte:

  • Sett ovnen på 250 grader
  • Bland sammen alle de tørre ingrediensene og frukten i en bolle.

 

 

  • Tilsett melk og olje og jobb raskt ihop en “klissete” deig.

 

 

  • Klikk ut deigen i fire hauger på en bakepapir kledd langpanne. Strø litt havregryn over og flat ut hver haug til en rund kake (ca 15 cm i diameter).

 

 

 

  • Del hver kake i fire deler og prikk dem med en gaffel.

 

 

  • Stek i midten av ovnen i 10-12 min.
  • Bryt sconesen i biter og server med gulost og/eller marmelade 🙂

 

 

 

 

De smakte helt fantastisk også i denne litt grovere versjonen 🙂

Gjerne test ut oppskriften! Det tar ikke lange tiden å slenge de sammen.  Og de passer helt perfekt på frokostbordet! Eller sammen med en kopp the på kvelden så som nå 😉

 

Ha en fin kveld!

Klem Marlene ❤

#scones #bake #mat #frukt #tørketfrukt #frokost

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg