Barnemat

Mathias er blitt så pass stor nå at han begynt å få litt annen mat enn kun morsmelk. Litt før han ble 5 måneder så begynte vi så smått med litt smaksprøver og nå som han snart er 6 måneder så har han begynt å få litt større porsjoner.

 

 

Vi har fortsatt ikke testet ut så veldig mye forskjellig enda. Men så er det også verdt å ha i bakhue at den lille kroppen er ikke vant til noe annet enn morsmelk og trenger ikke å bli bombardert med all verdens smaker med det første. Det holder med å introdusere en smak av gangen og gjerne bruke litt tid på å bli kjent med den før man introduserer neste smak.

Mathias har så langt fått prøve havregrøt, maisgrøt, gulerot, potet, søtpotet, banan og pære. Han har fått smake på pærepure som jeg har kjøpt på glass i butikken ellers har jeg koket poteter, gulerøtter og søtpotet og laget egen pure av som jeg deretter har helt opp på små barnematglass. Da vet jeg akkurat hva han får i seg. Sunn mat uten noe som helst tilsatser av hverken det ene eller det andre. Helt perfekt 🙂

 

 

Jeg har ikke noe behov av å gi han hverken brødskiver eller søtsaker. Og det har ikke han heller. Så lenge han ikke vet hva søtsaker er så har han heller ikke noe mer lyst på det enn noe annet så hvorfor skal jeg, eller vi, lære han å like noe som er usunt? Det kan vente. Det kommer før eller siden uansett.

Jeg har en venninne som ikke gav barna is, kaker og godteri uten de fikk frukt og rosiner før eksempel. Hva er feil med det? Jeg synes det er supert og vil gjerne gjøre på den måten selv. Vi får i oss langt mer enn nok sukker gjennom vanlig mat så hvorfor lære barne å spise noe som de egentlig ikke har godt av?

Jeg mener ikke at det må være nulltolleranse. Men at ting bør reguleres. Lørdagsgodt er akkurat det, godteri du spiser på lørdag. Ikke godteri som skal spises hver dag i uka. Det er ihvertfall min mening. Jeg sender ikke med Tobias brødskiver med nugatti i matpakka til skolen. Det har kun skjedd en sjelden gang da det har hvert fredag. Jeg synes ikke det er å fremme sunne matvaner. Det finnes så mye annet godt og sunt pålegg. Sjokoladepålegg er detsamme som godteri i min verden og det kan man kose seg med på helgen.

 

 

Så langt så har Mathias ikke fått smake på noe søtt og sånn ønsker jeg å fortsette. Han elsker både gulerotpure og banan. Hvorfor skal jeg da stresse med å gi han for eksempel is eller sjokolade når han faktisk er ille glad i noe som er sunt?

 

Klem Marlene ❤

 

#barnemat #baby #sunn #søtsaker #pure #baby #smaksprøver #hjemmelaget

2 kommentarer
    1. Håller helt med dig 😀 Dröjde länge innan Cornelia fick smaka godis. Hon nöjde sig med russin 😀👍 så man behöver som du säger inte ge dom sånt som dom inte vet något om så tidigt, bara onödigt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg