Hva gir meg og deg treningsmotivasjon?

Treningsmotivasjon. Er det noe vi har eller ikke har? Er det noe vi kan styre over selv?

Jeg tror at alle har treningsmotivasjon i en eller annen form. Men det er en klar forskjell på indre- og ytre motivasjon. Indre motivasjon det er en naturlig motivasjon som fører til at vi gjør ting vi har lyst til å gjøre. Ytre motivasjon er motivasjon som et resultat av ytre påvirkning, som for eksempel at man går på trening fordi legen har sagt at man må det.

De som liker å trene og de som trener fordi de har lyst har en sterk indre motivasjon. Det er som regel de her menneskene som presterer best og som har det best med seg selv. For dem er ikke treningen påtvunget. Det er ikke noe de gjør mot sin vilje eller fordi de av en eller annen grunn føler at de må det. De gjør det fordi de selv ønsker det.

 

 

Det kan hende at du begynner å trene grunnet ytre motivasjon men at denne senere “omvandles” til indre motivasjon. Et eksempel på dette kan være at du begynner å trene fordi legen din har sagt at du må begynne å trene pga helseaspekter. Du har egentlig ikke noe særlig lyst men du gjør det fordi du føler at du må. Etterhvert så begynner du å synes at det ikke er så ille å trene allikevel. Brått så kanskje du faktisk synes at det er gøy og gleder deg til å dra på trening? Brått så har du funnet din indre motivasjon. 

Hvis motivasjonen “daler” så kan det være lurt å teste nye innfallsvinkler. Test ut nye treningsformer, tren sammen med noen, meld deg på til et løp for å ha noe å jobbe mot. Finn treningsgleden. Det finnes mye man kan gjøre for å holde motivasjonen ved like. Men variasjon er ofte en god start 🙂

 

 

 

Jeg har alltid hvert glad i å holde meg i bevegelse. Uansett om det har hvert å klatre i trær, ride, gå turer, danse eller styrketrene. Jeg har sterk indre motivasjon. Jeg liker å holde meg i form og jeg elsker å føle meg sliten etter en hard økt. Det å presse meg selv til å gjøre ting bedre og bedre er noe jeg finner stor glede i. Treningsglede.

Akkurat nå så er jeg personlig veldig motivert til å trene opp både styrke og utholdenhet i og med at jeg har planer om å delta på både KK-mila, Kulås løpet og Toughest. Det å ha et mål å jobbe mot er en stor motivasjon og drivkraft. 

 

Hva motiverer deg til trening? Har du noen triks for å motivere deg selv?

 

Klem Marlene <3

 

#motivasjon #treningsglede #variasjon #trening #glede

4 kommentarer
    1. For min del er det nok den følelsen jeg har etter jeg har trent som motiverer meg mest. Føler meg omtrent alltid kvikkere de dagene jeg starter dagen med trening. Trening gir meg både energi og bedre humør, og det i seg selv er nok motivasjon for meg!:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg