Nye løpesko, Asics gt 2000 5, og første løpeturen på lenge

På søndagen som var så kjøpte jeg meg nye løpesko. Noe jeg virkelig trengte nå som jeg skal begynne å løpe litt igjen. Siden jeg veldig ofte får vondt i knærne når jeg løper så ville jeg ikke kjøpe hvem som helst sko. Jeg ville finne et par sko som passer føttene mine og løpesteget mitt. Et par sko som støtter og stabiliserer der det trengs og som demper bra når man løper på asfalt.

På Intersport i Karlstad så fikk jeg hjelp til å finne ut av hvordan jeg belaster føttene mine når jeg løper. Hvor på foten jeg legger mest belastning og hvor jeg trenger støtte. Jeg fikk løpe en liten stund på en tredemølle for at de skulle kunne filme hvordan jeg setter ned foten når jeg løper. Når jeg fikk se den lille filmsnutten så var det veldig tydelig at jeg har en innovervending av foten i det jeg lander. Dette kalles for pronasjon. Pronasjon er den rullende bevegelsen fra yttersiden av foten over til innsiden. Det er kroppens naturlige støt demping. Siden jeg faller innover i ankelen i det jeg setter ned foten blir denne innovervendingen større enn naturlig. Det betyr at jeg overpronerer.

 

 

Når man har overpronasjon så trenger man sko som er stabile og støtter foten. Jeg fikk hjelp til å finne et par stabile og gode løpesko som skal fungere bra til å løpe på både asfalt og andre underlag. Et par Asics gt 2000 5.

Hvis jeg fortsatt skulle føle at jeg har problemer med knærne så er det også mulig å få støpt egne såler til skoene så at de blir enda mer tilpasset føttene mine.

 

 

Jeg fikk innviet skoene dagen etter da jeg og Linda tok en løpetur inneholdende både intervaller og bakkeløp. Det var den første løpeturen min på veldig lenge så jeg tok det ganske så rolig under intervallene.

 

 

Økten så slik ut:

  • 6 x 4 minutter løping (jogging) med 2 min aktiv pause (gåing)
  • 3 bakkeløp opp lang og bratt bakke ? tempo opp og rolig ned

 

 

Hele økten tok ca 55 min å gjennomføre. Det var herlig å løpe i skogen og skoene føltes veldig behagelige. Jeg følte at knærne begynte å gjøre vondt på slutten av økten men det håper jeg kommer seg av at jeg ikke har løpt på lenge og at det rett og slett er uvant.

 

Klem Marlene ♥

 

Opprinnelig postet 3/5-2017

 

#trening #sko #løping #pronasjon #joggesko #intervall

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg