Svangerskapsuke 39 – Blir dette den siste svangerskaps oppdateringen?

Opprinnelig postet 27/12-2016

 

Blir dette den siste svangerskaps oppdateringen?

Termin

Jeg er nå i svangerskapsuke 39 (38+2). Jeg er i trimester 3, graviditetsmåned 10 og hele 95% av mitt svangerskap er overstått. Det vil si at jeg nå har 14 dager igjen til termin den 10 Januar 2017 og at fødselen nærmer seg veldig fort. Dette kanskje blir den siste svangerskaps oppdateringen?

Jeg lurer fortsatt på om jeg kommer til å få gå helt frem til termin eller om den lille gutten min kommer til å komme for det. Jeg har hørt at det er vanlig at førstegangsfødende gjerne går over tiden. Men det er jo ikke tilfelle for alle. Min mamma fikk alle sine tre barn mellom 10 og 14 dager for tidlig. Det kan jo hende at det blir tilfelle også for meg. Det viktigste er selvfølgelig at han er frisk og rask, men han får gjerne vente med å komme ut til etter helgen.

Denne uken har jeg ikke fått trent i det hele tatt, utenom det jeg har gjort i sammenheng med julekalenderen. Men jeg har gått mange turer med Eroc. Turene blir ikke like lange og raske lenger da jeg føler at jeg blir sliten og tungpustet veldig fort. Til tider også da jeg ikke gjør noe spesielt.

Det føles fortsatt godt for kroppen å holde seg i bevegelse, uansett om jeg må ta det litt roligere nå. Jeg står fast ved at fysisk aktivitet er bra både for meg og for babyen min så lenge jeg gjør ting med måte, ikke overanstrenger meg og lytter til kroppen. Og jeg kommer til å holde meg i fysisk aktivitet helt frem til fødselen så lenge det lar seg gjøres. Men jeg tørr ikke å pushe grensene for langt for jeg vil helst av alt ikke gjøre noe som kanskje påskynder fødselen. Jeg vil at lille knyte skal holde seg inne i magen ihvertfall over helgen.

 

LRM_EXPORT_20161227_122359

LRM_EXPORT_20161227_122517

 

Ukens aktivitet i magen

Magen den vokser og likeså gjør den lille krabaten der inne. Jeg synes det er koselig og betryggende at han er i bevegelse støtt og stadig. Hadde jeg ikke følt så mye bevegelser så hadde jeg blitt veldig bekymret. Noe som ikke er like koselig er da han sparker opp under ribbenene. Noe han gjør ganske så ofte. Det er faktisk ganske ubehagelig for da får jeg fort sure oppstøt og blir kort i pusten. Hver natt den siste uken så har jeg slitt med sure oppstøt både da jeg skal legge meg og da jeg har våknet i løpet av nettene. Jeg har våknet minimum en gang per natt av at jeg må opp på do og tisse. Den lille begynner å få dårlig plass der inne!

Nå er det kun 14 dager igjen til termin. 14 dager! Det er helt utrolig at tiden har gått så fort. Jeg gleder meg veldig til vi får treffe det lille knyte våres og til jeg får holde han i armene mine før aller første gang ♥ Men samtidig så er jeg litt nervøs. Jeg blir tross alt mamma for aller første gang.

 

LRM_EXPORT_20161227_122631

LRM_EXPORT_20161227_122459

 

Ukens tanker om fødselen

Magen vokser i rekordfart og jeg kjenner svake kynnere, litt til og fra, både på natten og på dagen. De kommer oftere og oftere nå. Men dette er jo kun tegn på at kroppen gjør seg klar for hva som skal komme og ikke noe farlig. Utover dette så har jeg daglig vondt i bekkenet og kramper i begge lyskene. Ofte da jeg har hvert ute og gått tur med Eroc eller da jeg har sittet rolig i lenger perioder.

Hver gang jeg får sure oppstøt, noe jeg får rimelig ofte, så gjør det vondt høyt oppe i ryggen. De siste dagene/nettene så har jeg hatt mye vondt i venstre side og i ryggen. Men også dette kommer og går. Det hadde hvert fint å fått sovet hele nettene nå siden jeg vet at jeg mest trolig har en god del våken netter i vente.

Jeg er fortsatt ikke spesielt redd eller nervøs for selve fødselen. Jeg er mer nervøs for akkurat det tidspunktet da det hele starter enn for selve fødselen. At jeg skal være alene da det drar igang, for det vil jeg ikke.

Igår så tenkte jeg at jeg skulle være litt lur så da jeg skiftet på sengene så tok jeg to av tisselakene som vi tidligere har brukt i sengen til Tobias og la på min side i min og Tommy sin seng. Hvis vannet skulle gå på natten så vil jeg ikke at madrassen og sengen skal bli ødelagt. Det er jo kun noen få måneder siden vi kjøpte den. Litt forutseende går det jo an å være 😉

 

LRM_EXPORT_20161227_122647

 

Fødebagen står ferdig pakket inne på barnerommet. Nå kan det jo egentlig skje når som helst. Svangerskapet er snart overstått og det gjenstår å se om det blir noen flere svangerskaps oppdateringer 😉

Marlene ♥

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg