Trening er for ALLE

Dette innlegget har jeg vurdert å skrive lenge. Men nå skal jeg endelig gjøre det. Trening det er noe som er for ALLE. Det er ihvertfall min mening. Uansett hvem du eller jeg er så har vi godt av noen form for fysisk aktivitet. Det spiller ikke noen rolle om man er frisk eller syk. Alle trenger å holde kroppen i bevegelse for å vedlikeholde dess grunnleggende funksjoner. Vi trenger muskler i kroppen for å klare å bevege oss fra A til B og vi trenger muskler for å kunne utføre hverdagslige gjøremål. Jeg mener ikke at alle skal trene tung styrke eller trene som om de skulle løpe maraton. Langt ifra.

Alle trenger å bevege kroppen. Har man hvert skadet trenger man trening for å rehabilitere og bygge opp kroppen. Har man hvert syk så kan man trenge trening for å bygge opp kroppen igjen. Sliter man med angst og depresjon så er det bra med fysisk aktivitet. Er du fullt frisk og vil ha en kropp som fungerer i mange år da trenger du fysisk aktivitet. Alle har godt av det å bevege seg. Man må bare tilpasse treningen til den enkelte. Tilpasse treningen til hver enkelt individ sine behov, forutsettinger og ønsker. 

 

 

Hvorfor kommer det seg da at langt ifra alle gjør det? Det finnes mange årsaker og unnskyldninger selvfølgelig. Det kan være sånn at man er alvorlig syk og ikke skal trene av medisinske grunner. Men de aller fleste har uansett godt av å holde kroppen i bevegelse på en eller annen måte. Jeg jobber på et treningssenter, som personlig trener, instruktør, trenings veileder og resepsjonist og er i kontakt med mange forskjellige mennesker daglig. Noe jeg ofte får høre er at man skal vente med å gå på senter til formen er bedre. Hvorfor skal man det? Er det ikke for at formen skal bli bedre, eller for å underholde formen, vi oppsøker et treningssenter? Må man være på et vist nivå for å bli akseptert på et treningssenter? For å ikke bli sett ned på? Hvis jeg har tatt et aktivt valg om å forandre livsstilen min og ta grep for å gå ned i vekt for eksempel, skal jeg da føle at jeg ikke kan oppsøke et treningssenter før at jeg ikke passer inn? NEI!

 

 

En annen ting jeg ofte hører fra folk som kommer til oss etter å ha hvert medlem andre steder er at de ikke følte seg vel der de trente tidligere. At de følte de ikke var spreke nok, ikke trente hardt nok og sist men ikke minst at de ikke kledde seg godt nok. Dette forundrer meg like mye hver gang og det får meg til å se rødt. Hva man har på seg skal vel ikke være en avgjørende faktor for hvor vi trener? Skal man være nødt til å ha det seneste innenfor treningstøy for å kunne trene på nærmeste treningssenter, for har man ikke det så føler man seg ikke god nok? Det at folk føler slik gjør at jeg blir lei meg. Det skal ikke være slik. Hvis jeg vil trene i mine joggebukser og en helt vanlig t-shirt så skal jeg kunne gjøre det uten å bli sett ned på. Jeg kjøper meg nesten aldri treningstøy, det får jeg i julegave av kjæresten min og mamma og pappa hvis jeg har flaks. Og skulle jeg ha kjøpt meg noe selv hadde det ikke hvert noe dyrt for jeg har ikke økonomi til å kjøpe meg en tights til nesten 1000 kr. Hvis jeg har dårlig råd men allikevel har klart å fått skaffet med et medlemskap på et treningssenter skal jeg da føle press på at jeg i tillegg må kjøpe nye, pene klær for at jeg skal tørre å møte opp på trening? Jeg synes dette er helt feil. 

 

 

Du får like god effekt av treningen uansett om du har på deg tights fra Kari Traa eller tights fra HM. Selvfølgelig kan det være gøy med nytt treningstøy, det syns jeg og, men det viktigste er ikke hvem merke det er eller hva det kostet, det viktigste er at DU føler deg komfortabel i det. Innsatsen du gjør på trening blir ikke noe mindre verdt for at du har på en helt vanlig t-shirt og ikke en det står NIKE på. Ikke er DU noe mindre verdt fordi du ikke klær deg etter siste mote, ikke har de dyreste skoene, den mest veltrente kroppen eller det mest fancy innenfor pulsklokker eller aktivitetsarmbånd. Kom som DU er! Trening skal være for ALLE. Uansett alder, kjønn, fysiske forutsetninger, sykdom, kostholdsvaner, økonomi, klær, vekt og hva annet det kan være.

Og til dere som faktisk skaper dette presset og som faktisk ser ned på de som ikke klær seg etter siste mote, ikke er veltrente fra før av, som har noen kilo ekstra å bære på, som ikke har de samme fysiske forutsetningene og som ikke har spandert en time foran speilet for å få sminken på plass før trening, skjerp dere!

 

God fredag!

Klem Marlene ♥

 

#trening #PT #personligtrener #gravid #Familie #dream #kjærlighet #lovelife #helse #healtylifestyle 

 

10 kommentarer
    1. NEI! Trening er ikke noe for ALLE! At det er noe for NESTEN ALLE kan jeg være med på. Det finnes faktisk folk som blir syk av å trene. Det er ikke noe i verden jeg vil mer enn å dra på trening hver eneste dag, men jeg kan faktisk ikke. Hvis jeg går 5 kilometer på en times tid (det er ikke veldig raskt….) føler jeg meg skikkelig influensasyk i et par dager etterpå. Og for mindre enn to år siden var jeg på trening minst 2 timer 4-6 dager pr uke og levde et aktivt liv med jobb, unger og full fart hver dag. Nå må alt planlegges, etter en dag på jobb er det sofaen/senga som gjelder i 24-48 timer. Hver minste lille ting er et prosjekt. Og hvis jeg gjør for mye en dag tar det et-tre døgn å komme seg igjen.
      Jeg må presse mine grenser med museskritt for ikke å bli helt utslitt. Og det er ikke fordi jeg er deprimert eller lat, kroppen vil rett og slett ikke… Om jeg ender opp med en ME-diagnose eller “bare” er alvorlig utbrent vites ikke enda. Men trening er dessverre ikke for meg akkurat nå, selvom hodet mitt vil det aldri så mye……

    2. Anonym: Ja det er helt sant det finnes mennesker som ikke har godt av trening i den forstand, men alle har godt av å holde kroppen i noen form for bevegelse jevnlig. Holder man ikke kroppen i bevegelse så svekkes basale funksjoner og kroppen fungerer rett og slett ikke som den skal. Er man syk skal man selvfølgelig ikke pushe grensene for langt, det er ikke det jeg sier. Det jeg skal frem til er at trening er ikke noe forbeholdt en viss gruppe mennesker. Det er ikke forbeholdt dem som alt er i god form, de som har økonomi til å kjøpe seg det seneste innenfor treningstøy eller utstyr. Trening er for alle. Hvem som helst skal kunne dra på et treningssenter uten å bli sett ned på og uten å føle at man ikke passer inn.

      Jeg skal ikke si at jeg vet åssen det føles ut å ha ME, det gjør jeg ikke. Men jeg håper at formen din blir bedre så at kropp og hode kan samarbeide bedre. At hverdagen din blir lettere og at du kan komme tilbake til treningen som du skriver at du vil.

      Ha en riktig god fredag!

    3. Det du skriver her er så bra og det beskriver dine holdninger perfekt! Nettopp fordi du møtte meg på denne måten da jeg møtte opp på treningssenter for første gang, så har jeg klart å fortsette… Jeg tenkte at jeg ikke likte ikke pt’er for de er altfor perfekte. Synes du så altfor bra ut, med perfekt og veltrent kropp og det gjør at man føler seg så “liten” og stygg i forhold. Men jeg har ALDRI følt at du har sett ned på meg, uansett om jeg var stor som en elefant, var totalt utrent, redd for å trene og med slaskete og slitne treningsklær… Du møter andre med en respekt som er beundringsverdig! Ta vare på det! Veldig bra!

    4. Herlig innlegg og dette vR godt å lese. Jeg var hos legen Mons i dag og fikk henvisning til taraput fordi kjerne musklatuen min er for svak pga slitt mer spisefortyrrelser i 15 år og jeg tørr da ikke å trene alene for å gjøre feil men etter jeg har blitt tryggere på at jeg kan trene alene hjemme skal jeg kjøpe vekter og andre ting som gjør at jeg har en liten treningsstudio hjemme hos meg selv og kanskje ettervern melde meg på et treningssenter, så jeg gir NEG ikke. Jeg skal bli sunn for er lei av å ha smerter i ryggen bare fordi ryggen har for lite muskler Hehe

    5. Danian. Gutteblogger:
      Takk for tilbakemeldingen 🙂 Ille trist å lese at du slitt sånn med spiseforstyrelser. Det er ikke noen lett sak. Langt ifra. Men med den positive innstillingen så kommer du til å klare å bli sunn å slippe smertene det har jeg veldig stor tro på. Ta imot all den hjelp du kan få av fagfolk og lær deg å gjøre ting riktig så at du bygger opp kroppen din og gjør den sterkere. Gjerne spør hvis det er noe du lurer på 🙂 Ha en fortsatt fin kveld!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg