Kroppspress og kroppsidealer

God formiddag kjære lesere! Eller det er vel ikke formiddag snart lenger… Bare jeg som ikke stod opp så veldig tidlig. Prøvde å få sovet ut litt for å la kroppen hvile ut. Stod opp, spiste frokost i stillhet mens jeg sjekket litt på nettet med mobilen. Kom over flere innlegg/artikler om damer som kaster klærne av den ene eller andre anledningen, kroppspress og skiltdukker på hvilke ribbenene er synlige. Jeg tok meg deretter en lang dusj, med hårkur og rakning av benene, jeg smurte inn kroppen i olje og hadde hårolje i håret. Hele tiden med tankene snurrende rundt det jeg akkurat lest.

Hvordan kommer det seg at butikk kjeder som påstår at de skal fremme sunne idealer og være gode forebilder for ungdommen benytter seg av skiltdukker der ribbenene er synlige? Er det å vise frem et sunt budskap og være en god forebilde? Jeg syns ikke det. Jeg syns ikke det er noe sunt og bra med det i det hele tatt. Jeg så vel omtrent ut som de skiltdukkene den gangen jeg slet med mine spiseforstyrrelser som aller mest. Da syntes ribbenene og benene rundt skuldrene. Men var det sunt? Er det sånn vi vil at det skal være? Vil vi at barna våres, vennene våres og andre rundt omkring oss skal gå igjennom slike ting og plage kroppen sin til bristepunktet for å få en slik kropp? NEI! Hvorfor da formidle dette? Hvorfor i det hele tatt vise frem dette? Som noen skrev i ett innlegg, noen burde jo ha tenkt etter under den her prosessen. Dukkene havner ikke i butikkene gjennom et blunk. Noen har designet dem, noen har produsert dem, noen har godkjent dem, noen har bestilt dem og noen har plassert dem i skiltingen i butikken. Burde det ikke ha ringt en vekkerklokke oppe i hode på noen under den her prosessen? Burde ikke noen ha skjønt at dette er totalt feil?! Jeg mener jo det…

Neste ting jeg tenkte på var det her med å kaste klærne. Det er det mange som gjør både tynne damer og damer med kurver. Men det er ikke greit når tynne veltrente damer gjør det, kun  da det er damer som har mye kurver eller faktisk har en god del ekstra kilo å dra på. Jeg syns at dette er helt på tryne det og. Alle er forskjellige er det ikke slik? Om noen som har trent masse og føler seg vel med kroppen sin så skal ikke hun få poste det for det fronter usunne idealer og man sier at de er dårlige forebilder. Hvis noen som har noen ekstra kilo legger ut et bilde av seg selv uten en tråd da er det helt ok for da står de for en viktig sak og de er gode forebilder. Hva er egentlig forskjellen? Et bilde av en trent og sunn dame som er glad i kroppen sin og et bilde av en overvektig dame som liker kroppen sin. Begge har vel postet bildene for at de faktisk er fornøyd med kroppen sin? Hvis det ikke er derfor så er det kan hende for at de vil ha en forandring, at de vil skape en reaksjon.

Det er helt greit å putte en skiltdukke som er tydelig underernært i et skiltvindu men det er ikke lov at en dame som trener og spiser riktig legger ut et bilde av kroppen sin? Det bildet må jo være 1000 ganger å mye bedre forebilde enn dukkene i butikkene! Jeg syns det er flott at damer med mye kurver tørr å gjøre det samme. Ingen er lik den andre her i verden så hvorfor skal kun en figur, en form, frontes som et ideal? 

Jeg er gravid og har en kropp som forandrer seg mye akkurat nå og det er akkurat sånn det skal være. Det er jeg oppegående nok i hue til å skjønne selv. Det trenger ikke noen å fortelle meg og jeg prøver ikke å spise minimalt for å ikke gå opp i vekt eller for å kunne passe inn i noen spesielle klær. Hvorfor skal vi tenke så veldig mye annerledes under resten av livet? Det som er viktig er vel at vi mår bra og har god helse?

Siden jeg selv har hvert plaget med spiseforstyrrelser under en lenger periode i ungdommen så vet jeg at det ikke er lett, ikke i det hele tatt. Og jeg er veldig glad for at jeg har tatt meg gjennom den delen av livet mitt og at jeg har et sunt forhold til vekt, mat og trening idag. Men når det er sagt så betyr ikke det at jeg er en slik person som syns det er greit å legge på meg mange kilo uten å føle på det. Jeg vet jo at det ikke er sunt å være overvektig. Når min graviditet er over så kommer ikke jeg til å legge bena på bordet å la kroppen min være i ro. Nei ikke i det hele tatt. Det gjør jeg jo ikke nå heller. Jeg vil ha en sunn kropp som fungerer til det jeg trenger den til og som jeg kan føle meg vel i. Men det er også det som er fokuset mitt. Ikke det å se ut som noen andre eller veie minst mulig. Ikke å bli kvitt “mammakroppen” fortest mulig heller. De som blir kvitt den fort skal vel bare være takknemlige for det. Jeg har all tid i verden og jeg lar meg ikke presses av at noen andre kanskje kommer tilbake til sin”normale” kropp fortere. Vi er alle forskjellige å sånn skal det være! Hvis fotballfrue blir kvitt mammamagen raskt så er vel det godt for henne, hvis ikke jeg blir det like raskt så overlever jeg det. Det har ikke noen betydning. Hvorfor skal alle sammenligne seg med alle andre hele tiden? Og hvorfor skal alle henge seg opp så mye i et bilde av noen som er fornøyd med seg selv? Det er vel heller det man burde etterstrebe, det å være fornøyd med seg selv. ikke det å se ut som noen andre som er fornøyd med seg selv. Dere har forskjellige grunnlag og forutsettinger. Kan hende du ikke hadde likt deg i den kroppen i det hele tatt.

 

Var fornøyd med deg selv! Det finnes ingen andre som deg så ikke prøv å være noen annen! <3

 

#kjærlighet #gravid #kroppspress #idealer #helg

4 kommentarer
    1. Trodde de fleste hadde mer kropp press av at dei må se ut som sophie elise og kim kardashian,kylie jenner,med store rumper og store tits ,trodde ingen følte press for å være slank når dem e gravide og etter

    2. Anonym: Helt enig i at mange sikkert føler et press for å etterligne dem du nevner. Men det har hvert veldige diskusjoner i media siste tiden om at damer som er gravide eller akkurat har født skal bli kvitt mammakroppen fortest mulig så det presset er reelt det også

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg