Kreativitet og matglede!

Denne helgen har jeg følt meg nok så kreativ. Mange ganger er jeg skikkelig matlei og har null inspirasjon til å prøve noe nytt. Denne helgen hadde jeg bestemt meg for å finne på noe å spise som vi ikke gjør til vanlig. Derfor stod jeg og Tobias og lagde fiskesuppe langt ut på kvelden igår. Følte for å være litt kreativ idag også, så idag testet jeg ut enda en oppskrift. Laks med kokos og lime. Kjempe god og frisk i smaken. Også denne retten kommer til å bli spist en del her fremover. Kjempe enkel å lage og tok ikke lang tiden heller. Så denne helgen kan man si har gått i fiskens tegn 🙂 Vi pleier ikke å spise fisk så veldig ofte, men det skal vi definitivt snu på nå. Spesielt som også Tobias likte både suppen og retten vi spiste idag. Her følger oppskriften på dagens eksperiment:

 

Ingredienser:

 

♦ 600 gram lakefilet ( jeg brukte 6 filer på 125 gram stykk)

♦ 1 ss olje

♦ 1 ts salt

♦ 1/2 ts pepper

♦ 50 g fersk kokos fra kokosnøtt (fant ikke dette i butikken igår så måtte bruke kokosmasse på pose)

 

Yoghurtdressing:

♦ 2 dl gresk yoghurt

♦ revet skall fra 1 stk lime

 

Fremgangsmåte:

1. Forvarm stekeovnen til 200 grader

2. Bland yoghurt og finrevet limeskall i en liten bolle og sett deretter bollen i kjøleskapet.

3. Fjern skallet på kokosnøtten og riv kokoskjøttet på et rivjern

4. Del laksefile ti porsjonsstykker, hvis du ikke bruker porsjonsstykker, og legg dem i en ildfast form.Pensle fisken med olje og krydre med salt og pepper.Fordel kokosen på toppen av laksestykkene og sett formen i ovnen. Stek laksen i 8 min.Her er det forskjell fra ovn til ovn. Oppskriften sier 8 min men sjekk at laksen er gjennomstekt for det var ikke min. Jeg hadde laksen i ovnen i ca 15 min.


 

Jeg serverte denne rette sammen med kokt ris, kokt asparges, yoghurt dressingen å så noen lime båter 🙂

Veldig frisk smak med den yoghurt dressingen ved siden av. Og så er jo hele retten kjempe sunn! Jeg hadde kunnet gjort den enda litt sunnere gjennom å ha brukt fullkornsris istedenfor basmatiris. Bare et lite tips 😉 Smakelig måltid!

 

Husk at det er ikveld det trekkes en vinnere i fredagskonkurransen, så hvis du har lyst å være med og fortsatt ikke har meldt deg på så gjør det nå. Jeg venter til kl 21 ikveld med å trekke en vinner. Lykke til!

 

#helg #fisk #mat #gravid #familie #sunnkost #lovelife

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg